CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, December 17, 2013

Kus jookseb kiusamise piir?

Mõnikord on kiusamist väga kerge ära tunda. Kõige äratuntavama kiusamise nimi on kambakas, aga kergesti tuvastatav kiusamine on ka pinali/raamatu/vms vajaliku asja äravõtmine, igasugused provotseerimata löömised, meelega teise lapse asjade lõhkumine ... Aga mis siis, kui kiusatav laps ongi eriline ja provotseerib, ise sellest aru saamata?

Võõras lugu. Üks Aspergeri sündroomiga laps tüütab koolis teisi lapsi. Temagi soovib suhelda, olla osa seltskonnast ... aga ei oska. No kohe üldse ei oska! Lisaks armastab ta väga reegleid ja täiesti ilmselt ei saa üldse aru, miks teised neid alati ei järgi. Kui ei järgi, tuleb meelde tuletada! Teised lapsed ei mõista, miks see üks niimoodi käitub. Norib ju - ütleb, et võta nüüd kohe päevik laua peale valmis, võtab käest kinni just siis, kui teisel on telefonimängus kriitiline hetk ... Päeviku-asi ei ole ju teise lapse käsutada ja kui sõrm läheb mängus valesse kohta, siis on kohe väga pahasti. Aspergerit tajutakse kui õelutsejat, see kutsub vastu õelutsema ... tekib nõiaring, mida on väga raske murda, sest väikesi sutse ja naksatusi ei pruugi keegi kõrvaline näha.

Meie oma lugu. Unistaja on oma klassi poistest kõige noorem. Kindlasti üks kõige aeglasemaid ja kohmakamaid. Käelises tegevuses kehvakene, spordis aeglasevõitu. Võimalik, et ei saa alati aru kõigist mängureeglitest. Täiesti kindlalt ei saa aru teiste inimeste tunnetest ja ei oska kohe üldse mitte valida suhtlemiseks sobivat olukorda. Teiste inimeste vestlusi ei jälgi ka mitte siis, kui see vestlus toimub väga väikeses ruumis ja tal midagi targemat teha pole (näide: istume õhtusöögilauas, räägime Mehe ja Jõugu Juhiga jõuluvaheajast - Lillebror tavaliselt kuulab -; äkitselt sekkub Unistaja infoga, et kellelgi klassivennal on samasugused uued kindad nagu temal), vaid sekkub omavalitud teemaga suvalisel hetkel. Armastab reegleid ja on väga suures mures, miks teised lapsed neid mõnikord ei täida. Jah, Unistajas on aspergerlikke omadusi päris palju. Tõenäoliselt targutab ta koolis samal moel nagu kodus, ja kasutab sealjuures täiskasvanulikku kõnepruuki, sest Unistaja on hea kopeerija.

Eile juhtus ... Unistajal võiks olla ühine kodutee ühe klassivennaga, kes torkas väga ebatavalise käitumisega silma juba esimese koolipäeva aktusel. Pole küll kuulda olnud, et neil omavahel mingit sümpaatiat oleks. Samuti on ühine tee ühe teise klassivennaga, kes pole küll Unistaja parim semu, kuid vahel sobib mängukaaslaseks küll. Esimene Klassivend olevat Teisele Klassivennale rõivistus öelnud, et teeme kiiresti ja jookseme, siis me ei pea koos Unistajaga minema! Kui Unistaja sellest rääkis, jättis emasüda muidugi löögi vahele. Aspergerlikud jooned, kõige noorem, kohmakas, targutaja ... Asjadega ta ka populaarseks ei saa, sest a) me ei poolda mänguasjade massilist koolivedamist ja b) me ei osta lastele põhimõtteliselt neid keerlevaid vurre, millega mängimine olevat Unistaja klassis vahetundide põhisisu. Kas peame olema valmis süstemaatiliseks sala-kiusamiseks? Küsisin, mida Teine Klassivend selle peale tegi. Teine Klassivend olevat Esimesele Klassivennale selja keeranud ja Kolmanda Klassivennaga juttu rääkima hakanud. Au ja kiitus talle.

Laps räägib sellist lugu tavaliselt abipalvena, et niisuguseid sündmusi enam ei juhtuks. Tegelikkuses on salasuskimise vastane ettevõtmine sisuliselt võimatu, sest Poiste Koolis ei ole emme mitte proua psühholoog, vaid üks lapsevanem paljudest. Midagi ette saab võtta Õpetaja ja laps ise. Õpetaja juurde ma ühe lause pärast tormama ei hakka - ootame, vaatame. Esimene Klassivend sai ju kogemuse, et vähemalt sel hetkel ja sel viisil ta endale jüngrit ei võitnud. Unistajale püüame siiski õpetada, millal on õige aeg suhtlust alustada, kuidas teisi kuulata ja kuidas heatahtlikult käituda. Abi pakkuda ta põhimõtteliselt juba oskab ja vähemalt kodus ei vali enam omajoonistatud maakaardi või lauamängu (Unistaja arrrrmastab ise ruudulisi lauamänge joonistada, kahjuks on reeglite väljamõtlemise osas seni veel puudujääke) esitlemiseks hetke, mil pliidi peal midagi üle keeb. Eilse sündmuse kohta ütlesin ebapedagoogiliselt, et vaata seda teisest küljest, kui nad oleksid ees ära jooksnud, oleksid sina pääsenud Esimese Klassivennaga koos minemisest. Enesekindlust tuleb turgutada.

0 comments:

Post a Comment