CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, July 17, 2015

Põlvepatsutamisest

Ma juba mitu päeva mõtlen, et peaksin oma autokooli-kogemuse ka kirja panema.

Kui mina kauges nooruses autokoolis käisin, siis andis meile teooriatunde seesama ebasümpaatne, väga puhaste kõrvadega mees, kes mulle keskkooli lõpuklassis ilusate jalgade eest füüsikas "viie" pani. Autokoolis oli ta siiski natuke tõsiseltvõetavam kui füüsikaõpetajana (meilt oli just lahkunud Imeline Füüsikaõpetaja, nii et ükskõik milline asemik oleks ohoh paistnud; aga selle autokooli-mehe kohta saab alati öelda, et ta vend on ilmselgelt veel hullem. Tunnen kaasa vanematele.), ma vist isegi õppisin seal midagi. Peamiselt mäletan küll lauset "Ära sõida lompi tundmatus kohas!", mis on väga mõistlik ja kindlasti õige.

Sõidutunde andis mulle keegi onku. Mina ütlesin kohe esimesel kohtumisel, et ma tean autost peamiselt rooli asukohta ja et sõita oleks kasulik sinnapoole, kus nina on ... onku pani mulle selle peale käe põlvele ja ütles, et see on su parem jalg. Ja see (käsi vahetas asukohta) on su vasak jalg. Ja see on su vasak käsi ja see parem käsi. Ja nüüd paneme need õigetesse kohtadesse ja hakkame sõitma. Hopsti Riia-Turu risti, esimesel tunnil!

Mul polnud aega ennast ahistatuna tunda ja ega onku mind vist rohkem ei näppinud ka. Ma ei mäleta, mis mul seljas oli, kindlasti mitte midagi teadlikult ahvatlevat. Tagantjärele mõeldes saan ka aru, miks ma sellest põlvekatsumisest häiritud ei olnud. Närvis olin küll, aga see pole ainus põhjus. Esiteks ei tulnud ma ilmaski selle peale, et keegi 50+ meesterahvas võiks olla piisavalt juhm (endassearmunud, absurdselt enesekindel), et 20-aastase tüdruku vastu mingit muud kui isalikku huvi tunda. Ega praegu ka ilma järelemõtlemiseta ei tuleks, Kroonikat ei loe ja ... Teiseks oli see onku minu jaoks meesterahvana umbes sama põnev kui Toomas Hendrik Ilves, tähendab, mõjus absoluutselt sooneutraalselt. Oluline erinevus on muidugi, et hr Ilvest pole ma kunagi lähedalt näinud, aga nii, piltide* ja hääle järgi ...

Ma ei tea, kas tänapäeva sõiduõpetajad patsutavad tütarlaste põlvi kuidagi muul moel või on nad kuidagi mehelikumad kui see Väino või Kalju või Hillar (ei mäleta nime), kes mind manuaalkäigukasti hingeeluga tutvustas. Muidugi ei ole viisakas kellegi isiklikku ruumi tungida ja inimesele tema kehaosade olemasolu meelde tuletada saab teistmoodi ka. Võib-olla oleksin ma pidanud olema valjemini häiritud. Võib-olla. Vaevalt et sellest eriti kasu oleks olnud. Igatahes oma tütrele - kui ma kunagi tütre saan - sooviksin ma naissoost sõiduõpetajat. Selle aja peale võiks neid ju juba olla?

Sest vaadake, väga algaja autojuht on sõidutunni ajal täiesti õpetaja meelevallas. Niigi on kole keeruline, liiklus ja puha, igasugused laperdavad lehed puude otsas ja liiklusmärgid ja jalgratturid ja ... Ja kui siis istub kõrval, tegelikult väga ebamugavalt lähedal kamandamisõigusega inimene, kes ei ole väga heatahtlik ja võib-olla tekitab lausa ebamugavust, olgu siis õeluse või ülemäärase isane-olemisega, siis ... Brrrr. Ega siis igaühel nii ei vea, et sõiduõpetaja sooneutraalse olevusena tundub.

________
*Guugeldasin praegu igaks juhuks. Jah, hr Ilvesel on mingi ebamäärane sarnasus Onu Ennuga, kes veel nii umbes 12 aastat tagasi võis mind karistamatult "tirtsukeseks" nimetada ja kelle põrandal päikeselaigus on tehtud minust elu esimene pilt koos kassiga, arvatavasti 39 aastat tagasi. See võib seletada kõigi Onu Ennu meenutavate meeste sooneutraalsust minu silmade läbi.

3 comments:

ritsik said...

Minu sõiduõpetaja oli 20nendates noormees, väga rahulik ja asjalik.
Aga mehel oli alguses meesterahvas, kes kangesti tänitas ja sõimas. Mehel viskas üle ja ta vahetas õpetajat, kes oli minuvanune tasakaalukas naisterahvas ja temaga oli kõik ok.

Kerli said...

Minu sõiduõpetaja... hmm, see oli umbestäpselt 15 aastat tagasi. Oli (vist) kolmekümnendates noor mees (ma toona tema vanusesse ei süvenenud). Asjalik ja asjatundlik ning heatahtlik. Ühtegi lähenemiskatset ega sobimatut kommentaari ei teinud. Tegi seda, mida pidi, ja hästi. Mäletan senini, kuidas ta pärast teist-kolmandat ringi kusagil Mustamäe või Õismäe ringristmikul ja minu hädist väidet, et ma ei saagi sealt siseringist välja, aitas mind välja ning võttis seejärel paberi ja pliiatsi ja tegi mulle ringristmikud puust ja punaseks selgeks.

reet said...

Tegelikult ma usun, et enamik sõidu- ja muiduõpetajaid on täiesti normaalsed inimesed, kes ei teegi sobimatuid kommentaare või lähenemiskatseid. Aga ilmselt on maailmas hulk inimesi, kellele satub see vähemus.

Post a Comment