Tuesday, January 15, 2019

Küsimusi

Täna hommikul teatas üks kiiresti kasvav laps: "See särk hakkab mulle väikeseks jääma." Paistis jah varrukatest napp.
Hoidsin kohvijoomise vahele peast kinni ja mõtlesin, kuhu poodi ometi peaks vaatama, et leida ühevärvilisi (eelistatud toonid sinine-punane-roheline-hall-must-valge), pikkade varrukatega, ilma igasuguste kirjade ja piltideta T-särgi tüüpi särke poistele suuruses 164/170? Rimis olen väga harva näinud suuruseni 158/164 ja need kõik alati ka ära ostnud. Muidugi peaks särgid maksma vähem kui 10 eurot tükk ja soovitatavalt asuma kuskil Tartu kesklinna poes. H&M?

(Vaatasin praegu igaks juhuks H&M-I kodulehele. Mis mõttes on neil vähemalt netipoes müügil täiesti normaalse välimuse ja normaalse hinnaga lasteriided? On nad nüüd mõistlikuks hakanud või mis? Minu üsna kauaaegne kogemus selles poes pettumisest on tekitanud märkimisväärse skeptilisuse ja tavaliselt ei tule ma selle pealegi, et võiks sealt poisteriideid vaadata, niiehknii on müügil ainult jubedus. No igatahes… ma lähen homme või ülehomme lootusrikkalt poodi. Äkki on neil isegi suurte poiste kampsuneid, mis ei oleks lõpmata koledad?)

***

Lugesin just kõigi tarkuste allikast Perekoolist puuviljateemat. Et nädalas kümmekond kilo puuvilja ära süüa olevat 4-liikmelises peres normaalne. Meid on 5 ja ma küll aru ei saa, mis puuvilja need inimesed muudkui söövad.

Tähendab… suure osa puuvilja hind ei kannata kriitikat, küpsusaste ka mitte. Näiteks hurmaal on minu meelest tavaliselt kaks olekut - toores ja üleküps, nende vahele jääb umbes minutijagu söödavat hetke. Ja kui see minut juhtub olema öösel või tööpäeva keskel, kui keegi teda ära ei söö…?

No ja me oleme pirtsud. Minu vanemate keldris on mitu kasti meie aia õunu. Ema laseb neil mädaneda, sest need ei olevat nii head... eile ostsin talle 10 (!) euro eest kolm kilo poeõunu, sest need kõlbavad süüa. Endale koju me sellise hinnaga õunu eluilmaski ei osta, Paulared on tegelikult küllalt hea õun, arvan mina kui kauaaegne õunapõlgur*. Lapsed ei söö kodus ei kodu- ega poeõuna. Mina ei hooli melonitest, lapsed söövad igaüks kaks-kolm viilu, siis on isu otsas ja teine pool melonit läheb hukka. Mees eelistab üldse banaane või maasikaid - koduseid, suviseid. Küpset pirni sööb ka, aga need on talvel samamoodi tihti toored või siis jällegi veeldumas, kui see ainus küpsuseminut mööda läheb.

Kust poest te saate korralikku ja mõistliku hinnaga, tähendab, vähem kui 1.50 kilohinnaga puuvilja? Ja kui selle leti juures juba olla, siis ka aedvilja? Mul on tunne, et kesktalvel külmal ajal ongi valikutes Paularedi õunad ja kergelt tohletanud otsaga porgand või umbes nii.

Eile käisin poes, koos varasemast jäänuga on meil hetkel kodus kobar banaane (aga see on natuke liiga suhkrune kraam jah), peotäis mandariine, paar apelsini ja kaks sidrunit. Ja Lillebror näiteks on see laps, kes sööb õhtuseks näksiks meelsasti toorest kartulit või porgandit.

Sügavkülmast sulatan maasika-toormoosi ja üleeile tegin kooki mustikate ja sõstardega. Ja esikus kompotikapis on ikka veel suur hulk koduvalmistatud mirabelli- ja ploomikompotti, aga need pole vast ikka päris need vitamiinid…

_________
*mingil imelikul põhjusel ei kannata ma muud õuna kui küps Martsipan või midagi samaväärset, kõik teised sordid tunduvad üle mõistuse hapud. Aga toorest sidrunit, jah, aitäh, andke siia.

10 comments:

  1. Mina olen see, kes sööb " kümmekond kilo" puuvilju.
    Õunad ja banaanid on mu viimane valik, alates veebruarist kuni maini, kahjuks lihtsalt pole muud valida. Muidu ma lähtun hooaajast ja ostan peamiselt Maximast.
    Pea iga nädal on millelegi allahindlus. Praegu on viinamarjad ja mandariinid.
    Aga nagu öeldud, siis halb aeg ongi tulemas ja siis on õunad, pirnid ja banaanid vähesed, mis hinna/kvaliteedi suhtega kannatavad tarbida.

    ReplyDelete
  2. Meil on hetkel mandariinidest isu täis söödud ja viinamrjade puhul ma pelgan taimemürke, neid ostan jaokaupa. Ma püüan ka hooajast lähtuda, aga veebruarist aprillini pole siinkandis nagu üldse mitte millegi hooaeg.

    ReplyDelete
  3. Rimis olid viimati apelsinid alla eurose kilohinnaga, väga head ja magusad. Läbi paksu apelsinikoore vast väga palju taimekaitsemürki ei tule kah. Täna teen puuviljasalatit: mõned need odavad poola õunad või/ja pirnid, üks banaan, apelsin ja peoga sügavkülmamaasikaid-vaarikaid. kaneel sobib ka sinna, kui maitseb.
    Aedviljadest kannatab praegu osta rooma salatit ja jääsalatit. Idusid ostsin üle pika aja ja peaks juba ise idukasvanduse käima lööma, nagu kevadeti kombeks.

    ReplyDelete
  4. Hmmm. Kuidas Sa idusid kasvatad? Me pole kunagi idudega midagi teinud, aga iseenesest võiks ju proovida.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleneb seemnetest. Niisutan või leotan, jätan valgesse kohta karpi marli alla, iga päev korra leige veega loputan ja siis söön. Peaks blogima sellest.

      Delete
  5. Meil ikka puuvilju kulub, ka talvel. Pomelo on enamasti kodus järelvalmimas ja söömise ootel (ostame nädalake enne kui sööma hakkame), Rimis on praegu head apelsinid, lapsele meeldivad Rimi Goldeni õunad, paar banaani on ka kodus tavaliselt söömise ootel (ja kui üle valmivad siis sügavkülma ja saumikseriga "banaanijäätiseks"), ühed pirnid on ka Rimis söödavad. Ehk siis Pärnu parim värske valik on minu jaoks Rimis.

    ReplyDelete
  6. Meie sööme ka suhteliselt palju puuvilju. Kohalik Coop ja 50km kaugusel asub Rimi varustavad meid nendega. Puuviljade hind on iga kell parem kui maiustustel ja pagaritoodetel. Küpsuse osas tuleb jah vaadata ja valida. Banaanid kasutuses pea kogu aeg - soodsa hinna ajal ostame lihtsalt rohkem (on olnud aegu, kui ostsime neid korraga vähemalt 5 kg). Poola õunad lähevad hästi loosi, kui kodumaist enam pole, neis pidavat olema poole vähem mürke, kui muude maade õuntes (pääseb ehk 6x pritsimisega, sest mürk on kallis) ja hind on sageli siinmail 40-60 senti kilost. Hiljuti oli hurmaa soodushinnaga, see vili on meie peres uudne avastus, aga sai siis mõnuga söödud. Viinamarja ostan soodushinnaga ja harva, pirni samuti. Apelsini võtan, kui on magusad ja mahlased, mandariinidega samuti. Võimalik, et olen suhteliselt vähenõudlik aga minu meelest on siinmail täiesti piisav valik tavalisemaid puuvilju. Jah, mangosid ja avokaadosid võiks olla sagedamini küpsena, aga mõistan et arvestades hooaegu ja pikka transporditeekonda pole see väga võimalik. Samamoodi on suhteliselt korralik köögiviljavalik. Kaalikat võiks olla küll sagedamini müügil. Kohalik kapsas,hiinakapsas/jääkapsas/salat, tomatid (väldin Hispaaniat), kohalik kurk, redised - tulevad poest. Harvem lillkapsas, brokkoli ja bataat - aga neidki ostan, kuigi hind pole neil kuigi hea. Samas - korralik juurikatoit on alati soodsam kui lihakraam ja ammuga odavam kui mistahes ravimid. Sibul, kartul, peet, suvikõrvits, spinat, porru - oma aiast, kohalik porgand - sõpradelt või poest. Kõrvits naabritädilt, marjad metsast/aiast. Idumajandus mul juba ka käib, kasvatan idandamiskaanega purgis pimedas köögikapis - väga lihtne ja maitsev (munguba ja lutsern on lemmikud)!(Karina)

    ReplyDelete
  7. Tegelikult ei peaks ma ridagi kirjutama, sest esitatud küsimusele vastata ei oska. Aga no nii kogemuse jagamise mõttes... Meie pere talvine puuvili on ikkagi konkurentsitult õun. Õun on üks kuldsest kolmikust– küüslauk, sidrun, õun, mida meil alati kodus leidub. Õuna lõigun salatisse, võileiva peale, sööme niisama jne. Oma varusid meil kahjuks pole, sestap ostame poest jonagoldi/ jonagoredi. See on ainuke õun, mille struktuur ja maitse sobib kogu perele. Meile maitsevad 'kõvad' õunad. Veel ostame ahjutoitude jaoks tellisaart. Muid puuvilju tarbime harva, mingil 'puhul'– sünnipäev või pühapäev või maitea... viinamarjasöömisepäev :) Mulle väga meeldib mõte toitu valmistada/ toituda kohalikust hooajalisest toorainest. See on minu püüdluste suund.

    ReplyDelete
  8. Särkidest. Mina prooviks sellises pikkuses poisile juba meeste S- suurust. Eks oleneb kehakujust, aga meil on see variant toiminud. Meeste valikus on ühevärvilisi särke kõvasti rohkem. Poodi Tartus soovitada ei oska, küll aga pakub guugel erinevaid e- poe variante. Näiteks http://www.shirt24.ee/monarch-(pikkade-varrukatega-t-sark)

    ReplyDelete
  9. Aitäh, Kristiina! Ma eile sain veel H&M-ist kaks ühevärvilist särki suurus 170 ja kaks kampsunit. Viimaseid ostsin ühe suurema ja teise väiksema, aga väiksemasse ei mahtunud kumbki härra poeg sisse, siis käisin pärast vahetamas. Siiamaani on kõik meeste S-suuruses rõivad tundunud üüratud, aga ilmselt pean hakkama sinnasuunda vaatama. Ega nad mul kumbki veel kasvu poolest 170 sentimeetrile ei lähene, aga väiksem number särki/kampsunit enam ei sobi, sest õlad. Need eilsed kampsunid olid ka "kehast veits pikad", nagu üks noormees kommenteeris, aga jällegi, õlad.

    ReplyDelete