Wednesday, February 20, 2019

Vaim on valmis, aga liha on laisk

Ehk Peki-Heinist.

Ma näen endiselt veel täitsa viisakas välja. "Päästerõngaid" ei ole, korralikult riides olles ei tundu midagi lotendavat ega midagi. Riideid esialgu veel jätkub. Aga. Oma lemmikseeliku sisse ei mahu ma endiselt. Või mahun, aga kole ebamugav on. Ja tundub, et olemasolevate riiete sees on ka kuidagi kitsam kui umbes aasta tagasi.

Ei sobi!

Teate, mu vanaema (Mahti, see kangur) kaalus 100 kilo ja oli umbes 150 cm pikk. Ta oli kerakujuline! No ja mu ema... Kes teda ühel päeval tõstma ja toetama hakkab, ma ei tea, meie peres nii tugeva seljaga inimest hetkel pole. Aga tõstmine ja toetamine kardetavasti tulevad. Ema kaalub küll vähem kui 100 kilo, aga ega see 80 tema 155 cm juures ka vähe ei ole. Mul on hirmuäratavad eeskujud.

Ainuke asi, et sporditegemine ka ei sobi. Olen võtnud ette, et märtsikuu harjumuseks (mida ma servast juba praegu harjutan) saab tund aega füüsilist tööd iga päev, kui ma kodus olen. Maakaevamised ja muud produktiivsed tegevused tulevad ju! Tühikargamine ei ole üldse minu teema. Õnneks on meil ka suur maja, toast tuppa toimetades saab mõnedsajad sammud üsna lihtsalt kätte.

Dieedipidamine peaaegu sobiks, kui salatimaterjal oleks naaatukenegi odavam. Kujutage ette, teeksin iga päev endale pesukausitäie salatit, kõht oleks täis, meel hea, aga kaloreid ei kuskil. Ainult et meil on vaja tuulekaste ja kabedamat autot ja maeimäletamidaveel, toidurahade pealt tuleb kokku hoida*. Talvel on odava hinnaga peamiselt õunad, mida ma ei söö, ja juurikad, mis ka üldse ei ahvatle ei salatina ega mingis muus vormis. Ja põrsatass, millest küpsisesöömise asemel vett juua, läks ka katki. :( Muidu oli see põrsas hea meeldetuletus, milleks vett juua.

Jooma peaks üldse rohkem, aga niisama veelarpimine ei ahvatle, mustsõstramoosivesi on ka... igav, aga joomiskõlbulik tee on vist müügilt ära korjatud. Rooibos apelsiniga, ilma igasuguste lisadeta, eriti ilma kaneelita (kaneel käib koogi sisse) - kas keegi on seda veel kuskil näinud? Prisma varem müüs, aga neil päevil ma pole seda enam leidnud.

Ühesõnaga, pole põrsatassi vajagi, et aru saada, kuidas mul on kärss kärnas ja maa külmunud. No aga praegu ma olen kaks numbrit suurem kui nii umbes neli aastat tagasi, samamoodi jätkates nelja aasta pärast veel kaks numbrit suurem… aga võib-olla neli numbrit suurem, sest kaal kipub kasvama eksponentsiaalselt (on vist õige sõna?)… siis hakkab ämmalt päritud naaritsakasukas ka parajaks muutuma ja ma võin selles väärikalt ringi purjetada, väga soliidne, aga mida see tegelikult tervisele teeb? Ja kes mind keerama hakkab, kui ma ükskord kõrgesse ikka jõuan ja abi vajan? No ja see lemmikseeliku küsimus.

Mis te arvate, kui ostaks uue põrsatassi või mingi muu põrsa, motiveerimise mõttes? Ja riputaks lemmikseeliku nähtavale kohale? Sest iseenesest ei ole ju eesmärk kaalulangetus, vaid kaalutõusu peatamine ja veel viisakapoolse, tervisliku kaalu säilitamine.

Ja kas keegi on suutnud kodus aknalaua peal salatit kasvatada? Ma täitsa prooviks, kui oleks lootust, et ta kasvab ka, õuesalatini on veel mitu kuud aega. Palju lisavalgust ja miski väetise moodi asi potipõhja?
_________
*tähendab, tuleb toiduvalmistamisel lähtuda sellest, mis on olemas või soodsa hinnaga saadaval, näiteks kõrvits, porgandid, õunad… Ärge muretsege, sööme mitmekesiselt ja maitsvalt, aga salatihind ja -kvaliteet praegusel aastaajal on õuudsed.

12 comments:

  1. Vee sisse saab ise panna sobivat ainet: apelsin- või sidruniviile, värsket kurki, piparmünti (kui saad kuskilt värsket), jõhvikaid, pohli, kuusekasve.

    ReplyDelete
  2. Jah, aitäh, mulle hakkas selle hala kirjutamise käigus ka koitma, et vesi ei pea olema ainult vesi. Kuusekasvude koha pealt olen küll täitsa tume, tean, et neid süüakse, aga ise pole proovinud. Peaks, eks ole?

    ReplyDelete
  3. Jaa. Korjatakse kevadel neid pehmeid helerohelisi võrseid, loputad üle ja sügavkülmutad. Hea joogi saab siis, kui lased paar tundi vees seista, siis saumikseriga natuke peenemaks, veel natuke seisab veekannus ja siis kurnad. Selline mõnus hapukas jook.

    ReplyDelete
  4. Mina kasvatan kodus aknalaua peal väga edukalt salateid ja värke. Talvisel ajal on mul click and grow, kuna muidu on valgust vähe. Aga järgmise noore kuu ajal panen juba otse aknaluale. Ettevaatust muidugi kassiga, minu omale meeldib kangesti neid võrseid välja kakkuda :)
    ja kuusekasvud on megahead, aga neid saab ju alles maikuus??

    dieedist. Ma soovitan Sulle sama, mis ma ise kunagi tegin. Pea nt TAI (nutridata) toitumispäevikut. See on tüütu, aga teeb väga mustvalgelt selgeks, kus on imelihtsad kohad, kus saad pingutamata mõned tarbitavad kalorid ära jätta.
    Ma Sind ei tunne, aga toon näite oma mehe pealt- majonees, hapukoor, rasvane liha, või, koogikesed mida mitte kellelgi tegelikult vaja pole, alkohol.. ainult nende ärajätmisest või siis lahjemate alternatiividega asendamisest piisab.
    mul endal selgus, et süsivesikute ja valkude tasakaal oli vale. Kärpisin menüüst liha kordades vähemaks ja hakkasin selle asemel kaera ja kama sööma,( st võileiva asemel puder :)) ja vopsti, - 4 kilo.

    ReplyDelete
  5. Et tegemist on ühega Su enda poolt hiljuti lingitud lemmikuist, siis kindlasti oled juba lugenud, aga vbl jäi ka märkamata: https://theprudenthomemaker.com/frugal-weight-loss-overcoming-the-myths-that-say-you-have-to-spend-money-to-lose-weight/
    :)

    ReplyDelete
  6. Aitäh, Me., olin lugenud küll, aga ammu ära unustanud.

    Selge, Ritsik, ma vaatan seda kuusekasvuasja, siis, kui midagi kasvama ka hakkab. Hetkel kasvab õues ainult lumi.

    Tere lugemast, Anonüümne! Mul on alkoholi, rasvase liha ja majoneesi ärajätmisega natuke keeruline, sest ma neid ei tarbi. Aga koogikesed, muidugi, jah… Kodukoogid muidugi, päris võiga, margariini ma majja ei lase. Või ei saa kellelegi halba teha. See nutridata asi on huvitav idee, uurin, aga ei tea, kas suudan järjepidev olla. Igatahes olen tänulik soovituste eest.

    ReplyDelete
  7. Kui ma kunagi Ajal Enne Lapsi 10 kg kaotasin (sest olin jõudnud ametlikult ülekaalu ja kuskil käis klõps), siis aitas mind:
    a) kogu söödava üleskirjutamine. Mitte eelmainit tasakaalustatuse küsimuses, vaid puhtalt selles mõttes, et siis tuli väga hästi välja, kui palju toidu vahele näksimisi harjumuseks on. Mul oli palju. Pärast tekkis harjumus, siis enam ei kirjutanud.
    b) igahommikune kaalumine. See andis üldiselt väga hea ülevaate, kuhu suund. Kirjutasin üles ka.
    c) jalutamine-jalutamine-jalutamine. St kui oli kahtlus, et sai tera palju söödud, siis kulutasin. Lõpuks määrab kaaluliikumise ju sissesöödu ja ärakulutatu vahe.

    Jaksu ja meelekindlust!

    ReplyDelete
  8. Ma olen kogu aeg mõelnud, et mida Peki-Heini sellest arvas, et teda Peki-Heiniks kutsuti. Ja et mida see meile peaks õpetama. Kui isegi eesrindlik pioneer (või mis nad seal Saksamaal olid) Ottokar Domma nimetab kedagi julgelt Peki-Heiniks, siis kas see tähendab, et tüsedatele inimestele võibki nii öelda, kuna nad on oma sotsialistlikku ühiskonda sobimatu lodevusega selle ära teeninud? Ebameeldiv torge seltsimeestelt sunniks neid end kokku võtma?

    ReplyDelete
  9. Mnjaa, minu meelest ei olnud Ottokar nii eesrindlik midagi, aga tema nimetas asju üldse igasuguste nimedega ja otse. Ma kujutan ette, et praeguseks on ta umbes nagu õpetaja Burschelmann, humoorikas, heatahtlik, aga otsekohene 60+ vanuses mees (esimene raamat ilmus 1967, nii et Ottokar peaks olema sündinud kuskil 1955-1956).
    Ma küll ise kuuekümnendaid kogenud ei ole, aga minu meelest öeldigi siis asju väga otse ja julmalt välja, inimesed saagu oma solvumisega ise hakkama, kui vaja on. Igasugused ajalehes äramärkimised, kes oli alkoholijoobes ja kes varastas jne... Tüsedust vist päriselt patuks ei peetud, aga küllap avaldati selleteemalist satiiri asutuste lehtedes ja miks mitte kooli seinaleheski, kujutan ette mingit juhtkirja teemal "mõnede meie kooli õpilaste sportlikkuses ja heas tervises esineb probleeme, kuna nad külastavad ülemäära sageli kooli puhvetit ja nurgapealset pagariäri". Kuigi ma ei usu, et selline torkimine tegelikult kedagi saledamaks tegi, kui torgitav just tõeliselt ei vihastunud (kirjanduslik näide: Ben Hanscom Stephen Kingi "It'" ist, vihastas tema priskuse pärast mõnitava treeneri peale ja hakkas dieeti pidama, ma päriselu näidet ei tea).
    Minule kui iseenda meelest mõnevõrra pekisele tegelasele võiks keegi kõrvalt küll meelde tuletada, et salat maitseb sama hästi kui küpsised, aga pärast pikemat salatinärimist mahub minust palju paremini mööda... vms. Ise ma võin ennast ikka kelleks iganes nimetada, eks ole.

    ReplyDelete
  10. Motiveerimist saab olla kahte liiki - negatiivsega motiveerimine ja positiivsega. Jääb mulje, et sa peamiselt kasutad negatiivset - peki-heini, seaga tass. Kas sulle tavaliselt mõjub negatiivne motiveerimine? et kui keegi ütleb, et sa niikuinii hakkama ei saa, et siis just saad? või kui keegi ütleb, et sa oled kole, siis ei usu teda ja lööd end eriti lille, et vastupidist tõestada?
    mulle mõjub positiivne motiveerimine paremini - näe, natuke veel ja mahungi väiksemasse seelikusse. ja igapäevane kaalumine on ka negatiivse alltekstiga, sest mingil perioodil läheb kaal paremini üles, teisel mitte. mul vist vananeva kuuga kaal tõuseb, siis kaaluda ei tasu, rikub tuju.
    ja toidunõude kohta ma lugesin, et külmades toonides nõud ei tõsta nii hästi isu, kui soojades. ehk ma ostaks sea tassi asemele sinise tassi. Ja siis ma veel kiidaks end nende sammude eest, mida ma teen ja unustaks ära, et ma vahepeal ei viitsi.

    ReplyDelete
  11. Oma pika peki-staaži juures ma ütleks, et end otsekoheseks pidavad inimesed enamasti ülehindavad tugevasti nii oma heatahtlikkust kui humoorikust ... Aga jah, eks vana aja laste- ja noortekirjandust tuleb tänapäeval koolis nagunii kriitiliselt läbi võtta. Et kas Kiire suhtes tehti koolikiusamist jne.

    ReplyDelete