Tuesday, September 10, 2019

Vihane

Maksin just ära ühe arve. Panga koduleht prääksus, et uuendatagu kliendiandmed kohe, muidu võtavad nad mul internetipanga kasutamise õiguse ära. Esimene miinus, loomulikult, klienti ei tohi ähvardada, pank peab tahtma hoida mind, mitte mina panka.

Nii, nimi, sünniaeg, elukoht, hea küll. Alaealised lapsed? EI. See ei ole panga asi ega saa mitte kunagi panga asi olema. Mõne aasta eest, täiesti tarbetu (pangast algatatud) telefonikõne käigus tegin sel teemal Väga Kurja Häält, küllap on teisigi sel teemal kurjustanuid, laste kohta käivatele küsimustele vastamine oli vabatahtlik.

Veel üks lehekülg - mis mõttes nagu? Töökoht, oodatav sissetulek, oodatavad väljaminekud, kust riigist tuleb ülekandeid, ja kõik viimseni tärnikesega väljad ehk kohustuslikud? Pank, vabandage, ei ole enam ammu soliidne asutus, kus inimest nime- ja suguvõsapidi tuntakse nagu paremat sorti Inglise filmis. Pank on paratamatus, kuhu peab laekuma kõiksugune raha ja kustkaudu peab tegema kõiksuguseid ülekandeid. Mulle meeldiks küll väga ainult sularahaga arveldamisele üle minna, aga mul hakkab ausalt ülemustest kahju, kes siis peaksid linnavalitsusele tõestama, et ma olen muidu ikka teovõimeline, ainult mul on see üks kiiks… Tegelikult ma isegi ei tea, kas mul on põhimõtteliselt õigus saada netopalka kätte sularahas, aga isegi kui see õigus on, kaasneks sellega jube sekeldamine.

No aga sularaha või pangaülekanne, panga asi EI OLE, kus inimene töötab. Panga asi EI OLE, kui palju inimene raha teenib või kulutab, tavalise arveldusarve puhul ei ole ju võimalik ka miinustesse minna. Ja siis olid seal napakad vahemikud, kui palju kuus raha saate - noh, vaat selle vahemiku alumisest piirist paarkümmend eurot rohkem jah, ausalt… ja kui palju kuus välja annate. Heal kuul jääb tõesti sadakond eurot alles, tähendab, väiksem vahemik. Mulle valetamine ei meeldi. Luban siinkohal ausalt ja avalikult, et pragan läbi iga pangareklaamitöötaja, kes mulle lähema aasta aja jooksul helistab ja kiidab, et näete, teil jääb ju igakuiselt raha üle, meil on praegu niiiiiii head investeerimispakkumised… Sest iga reklaamialane ootamatu helistamine on inimese tülitamine ja häirimine. Ükskõik milline asutus, mis lubab inimesi tülitada ja häirida, on minu silmis tühine.

Kui mõni päev aega on, uurin kohaliku hoiu-laenuühistu ideed, äkki on see selline asutus, mis käitub nagu päris pank, soliidselt ja reklaamivabalt… aga ma kardan, et mul on liiga kõrged ootused ja tolle asutuse jaoks liiga madal sissetulek.

Igatahes ei näinud mina kohta, kus saanuks loobuda töökoha ja sissetuleku kohta käivatele küsimustele vastamisest. Nii ju ei tohi. Endiselt, see ei ole panga asi.

Või hakkaks ikkagi võitlema ainult sularahaga arveldamise õiguse nimel? Oma finantsidest ja nendega toimuvast täieliku ülevaate omamine peaks siiski olema inimõigus. Praegu me tegelikult ei tea, mis meie rahadega toimub, kui need pangas viibivad. Vaat Gringotts oli õige pank, igaühel oma varandusekamber, kust raha võtta, ei mingeid investeerimisfonde (upsi, börsil toimus mingi teustamatu jama) ega isikuandmeid. Paraku ei ole Gringottsi mujal kui raamatus ja filmis ja noh, te ju teate, mis sellega juhtus.


Kõigepealt oli Gringotts niisugune…




… ja siis juhtus lohe.


Me olen SEB peale niigi kuri, et nad kõik normaalsetes asukohtades olnud kontorid kinni panid. Kesklinnas ei ole võimalik parkida ja ootama peab seal peakontoris oikuikaua. Ükskõik milline teenindusasutus on ju inimeste jaoks, mitte inimesed teenindusasutuse jaoks, aga...


11 comments:

  1. Oh, täitsa tuttav tunne olla vihane asjade peale, mis tunduvad ebaloogilised. Tegelikult aga ei tehta seda niisama- vähendamaks rahapesu jms on vaja võtta kasutusele justnimelt teatud meetmed, et korjatud taustainfo pealt teha järeldusi ja leida kahtlaseid isikuid. Samad reeglid kehtivad kõigile! Kasvõi selleks, et oleks valimis ka nö tavalisi inimesi, kes oleks etaloniks/võrdluseks! Teiseks, kui soovid laenu, toetusi jms, siis on just pangaväljavõte see, mis loeb. Ja alaealiste laste arv ehk ülalpeetavate arv on üks põhialuseid EV seadusandluse alusel, mille järgi arvestatakse pere toimetulekut ja see info ei ole nö päris isiklik. Jah, tekitab mõnevõrra küsitavusi, miks pank seda niiviisi välja pressib, aga teisalt mulle jälle tundub loogiline, et pank tahab kliendiandmeid korrastada, klienditeenuseid arendada jne. See ei ole mingi kiusu pärast- oled klient, siis sul on valik, kas astuda selliste tingimustega lepingusse või mitte. Teine variant on sularaha kasutamine, aga pärast tõendada oma sissetulekuid, makse jne, siis see on juba mu meelest aeganõudvam. Nii see paraku käib. Ma ise elan seda meelt, et kuni ma valgustkartvate asjadega ei tegele, siis pole ka probleemi olla nö tavalise inimese etaloniks ja statistika jms jaoks andmeid jagada! :)

    ReplyDelete
  2. Tänan põhjaliku kommentaari eest!
    Rahapesu on minu jaoks tõesti nii võõras teema, et kahtlaste isikute otsimise vajadus ei tule pähegi.
    Ülalpeetavatest räägin ma riigiga meelsasti, aga pank ei ole kuskiltpidi riik. Riigile riigi asjad, pangale panga asjad - küsigu näiteks parem, millises kohas inimesed kontorit vajavad või midagi sellist! Ja kohe päris kindlasti ei soovi ma pangalt mitte ühtegi rohkemat "klienditeenust" kui mul juba on. Nagu lubatud, pragan läbi kõik, kes mulle mingi pangareklaami eesmärgil helistavad. Tundus, et nende andmete küsimise taga just mingi taoline kaalutlus oligi.
    Muide, meie pere toimetulek on panga seisukohast niiehknii olematu. Ei saa need pangastatistikud aru, kuidas on võimalik ilma aifõunita lapsi pidada ja džiipi liisimata autoga sõita, igapäevasest söömisvõimalusest rääkimata. Ma ei viitsi aega raiskama hakata, aga naljategemise mõttes võiks täitsa katsetada mingi tõsiseltvõetava kinnisvara jaoks laenu saada, huvitav oleks teada, mitme minuti pärast laenunõustaja (võikesseeoleks) ütleb, et kahjuks täiesti võimatu. Aga ei viitsi.

    ReplyDelete
  3. Aa, muide, kliendiks hakkamise ajal ei olnud mingite isikuandmete nõudmist, nimest, aadressist ja kontaktidest piisas, praegune andmepinnimine on täitsa ilma lepinguta ja uus nähtus, mina mingile sellisele jamale alla pole kirjutanud...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepingutes tuleb ikka ette muudatusi, kui need ei sobi, on sul võimalik alati leping lõpetada. Osa neist muudatustest tulebki nt riigi poolt- finantsasutused vastutavad riigi ees juriidiliselt paraku selle eest, et nende kliendid on maksevõimelised. Teisisõnu, et klient end pooleks ei laenaks. Järelmaks jms on ka laen. Nagu ma ennist rõhutasin, siis ei tehta kliendiandmete kogumisel erandeid- kõik võrdselt. Olenemata sellest, kas sa lisateenuseid soovid või mitte. Pank on äriühing kuid on ka krediidiasutus, kellel on kohustused, sh ka riigile statisikat toota leibkondade kohta jne. Kust muidu riik teaks, kuidas inimestel läheb ja kuidas üldse säästmisega lood on? Kas inimesed saavad hakkama jne, kui paljud vajavad abi jne? Maksuameti tulideklaritest seda infot kätte ei saa! ;)

      Delete
  4. Pank on riik nii palju, et nii pangale kui selle klientidele kehtivad vastava riigi seadused. Andmete kogumise kohustus on pangal tulenevalt riigi seadustest. Samamoodi näiteks majutusasutustel - inimestele oleks hullupööra meeldinud inkognito hostelisse ööbima tulla, aga seadus kohustab küsima kliendilt tema kodust aadressi ja telefoni nr ja isikukoodi. Andmed võivad muidugi ka majutusasutusele endale kasuks tulla - või andmete küsimata jätmine kahjuks, kui klient arve maksmata jättis vm sigaduse kokku keeras (nt suitsuanduri nässu keeras, et toas suitsetada).

    ReplyDelete
  5. Nojah, mind pahandas eelkõige see sissetulekute osa, sest vahemik, mille alumisse otsa ma 100 euroga sisse mahun, on tegelikult üüratu ja kui nad teevad statistikat kõiki sinna vahemikku sattunud inimesi ühte patta pannes… siis ma saan varsti kõne, mida ma ometi oma hiigelsuurte rahaülejääkidega peale hakkan, mis päeval ma soovin investeerimisalast nõustamist?
    Riigistatistikasse ma väga ei usu, ametlikult me elame vist seal vaesuspiiri kandis, aga leib on laual ja leiva peal või ka.

    Iseenesest peaks minusugune kolima elama kuhugi Aafrikasse või siis mingile naturaalmajandusega saarele, aga kole mugav on kodus elada...

    ReplyDelete
  6. Võrreldes paar aastat tagasi kehtinud nõuetega on (rahapesu)seadusest tulenevad nõuded, lisaks veel järelevalveasutuste nõuetest tulenevate reeglite maht kordades suurenenud ja pank, selleks, et mitte trahvi saada, litsentsist ilma jääda - peab neid täitma. Nõustun, et kui inimene tunneb, et ta ei ole "ohtlik" ja kuulub nö "tavaliste" kodanike hulka...siis on täidetavate andmete maht üüratu. Ent mõelge kord, et pank peab tehinguid jälgima, kahtlastest tehingutest rahapesuandmebürood teavitama jne - kui seda ei täida...milline skandaal ja maine kahju nii pangale kui riigile. Jah, elame ülereguleeritud maailmas, kuid me inimesed ise on need reeglid kehtestanud, tulenevalt oma eelistustest või vaadetest lähtuvalt.
    Reeglite järgmise tagamiseks peavad pangad üha rohkem kontrollima ja selleks, et kõik toimib värbama uusi inimesi. Kui veel 4-5 aastat tagasi oli rahapesuga tegelevaid töötajaid Eesti pankades ca 30-40 siis tänasel päeval tuleb liita sellele numbrile 100 otsa.

    ReplyDelete
  7. Vau. Et on olemas rahapesuandmebüroo… oeh. Minu kogemus rahapesuga sisaldab endas alati püksitaskuid ja pesumasinat, pole siis ime, et ma selliste asjade tegelikust tõsidusest aru ei saa.

    ReplyDelete
  8. Saan nörsimusest aru. Mina juhtusin hiljuti pangakontorisse minema (käin seal nii harva, kui võimalik, mitme aasta tagant ikka. Seega on alati vaja neil minu andmeid uuendada ja isiklik noomimine läbi viia :) Ikka et miks pole pensionisambaid kasvama pandud ja miks ei ole laenu, krediitkaarti ja muud jura. Vastan neile ausalt, et ma ei usu nendesse asjadesse. Tavaliselt jäetakse rahule. Viimati ka põhjendati küsimusi rahapesuvastase seaduse kehtima hakkamisega. Kõik lahtrid internetipangas, mis pole kohustuslikud, jätan rahumeeli tühjaks ja ei jaga andmeid laste ega sissetulekute kohta. Ja iga kord mõtlen panga vahetamise peale, seni pole tegudeni jõudnud paraku.

    ReplyDelete
  9. Nii kogemuse jagamise mõttes :)
    Pankadega (Swed, SEB, LHV) suhtlemine olnud seni meeldiv– ei ole kogenud noomimist ega sundimist. Kasutan valdavalt internetipanka, kus saab ka andmeid uuendada (kui on, mida uuendada muidugi). Tõtt- öelda pole tulnud pähe infolahtreid pahaks panna.Võib olla on asi selles, et pank on kuidagi anonüümne mu jaoks. Täidan tavaliselt tärnikesega märgitud lahtreid ja mitte ainult pankadega suheldes. Hundid söönud, lambad terved :)
    Samal seisukohal pole ma aga linnavalitsuse infokogumise korraldusega, ehkki isegi teataval määral mõistan selle vajadust. Nimelt küsitakse laste huviringide toetuste taotlusele ülipõhjalikke andmeid ( nt. kõigi pereliikmete kuue kuu konto väljavõtted jms.) Aga linn on suhteliselt väike ja mind häirib, et mu pere andmed on üsna avalikud. Sestap kalkuleerisin ja otsustasin toetuse taotlemisest loobuda. Hoian pigem mujalt kokku :)

    ReplyDelete
  10. Kristiina kommentaari teemal. Mind ka häiris, et muusikakooli õppemaksust vabastamiseks tuleb esitada mõlema vanema sissetulekute tõend. Seega märkisin viimati avaldusse vabastada heade hinnete alusel. Õnnestus.

    Seevastu LHV pangas, kus mu OÜ konto on, oli küsimustik meeldivalt lühike. Ju ei ole mu mikroettevõte kuigi ohtlik element, käive kah tilluke.

    ReplyDelete