Tuesday, October 8, 2019

Millist haridussüsteemi ma tahaksin oma lapselastele?

Oma lastele mingi uue süsteemi tahtmiseks olen ma jäänud lootusetult hiljaks. Ainuke võimalus oleks kolida teise riiki ja teatavasti on teismeliste ümberistutamine ohtlik.

Aga ma sain siin Alice'i postitustest inspiratsiooni ja mõtlesin ja kuigi nendest mõtetest tõenäoliselt kasu ei ole, siis ikkagi…

Esiteks, tahaksin näha riiklikult toetatud veendumust ja põhimõtet, et lapse hariduse eest vastutamine on lapsevanema asi. Lausa kohustus. Ja kui vanem ei vastuta, siis on lastekaitsel ja politseil ja kellel iganes õigus pärida temalt aru. Kurjasti. Praegu on õpetaja taandatud haridusteenuse osutajaks ja omendamise eest vastutama pandud Süsteem, mitte perekond. Isegi üks laps kolme paralleelklassi peale, kes lükatakse puhta ja toidetuna, kuid ilma igasuguse koduse õppimistoe, silmaringi või õppimise mõtte tutvustamiseta esimesse klassi, on üks probleemiga laps liiga palju. Olen näinud õige mitut sellist rumalaks jäetud last, kelle vanemad algul arvavad, et kodus ei pea midagi tegema ega arendama, küll lasteaed õpetab, lasteaed trehvab nõrgapoolne, laps ise ei ole kuigi initsiatiivikas õppija… ja tulemuseks on (võib-olla) heade eeldustega, aga täiesti tegelemata laps, kes kooli saabudes ei saa üldse aru, mis temast tahetakse ja miks ometi peab midagi omendama. Tekib trots, raskemal juhul vanemad kooli nõudmisi (et nt aabitsa lugemist tuleb iga päev ka kodus harjutada) ei toeta… ja nii jääbki laps arendamata, sest kool, vabandage, ei saa imet teha.

Positiivsed näited. Oli kord üks laps, kes veel neljandas klassis ei osanud lugeda ja muidu oli ka täiesti … lihtsustatud õppekava laps. Rääkisin emaga tõsiselt. Ema oli väga kohkunud, aga asus Tegudele. See oli ajal enne igasuguseid abisid ja tugisid, Rajaleidjaid ja muid asju. Ema Tegude tulemusena lõpetas laps põhikooli koos teistega, riikliku õppekava alusel. Ma ei tea, mitu koduõpetajat sel lapsel oli või mis kodus õhtuti toimus, aga vanemate, lapse ja kooli ühiste pingutuste tulemusena sai laps teistega võrdsed võimalused, läks õppis eriala ja sotsiaalmeedia andmetel sai toimetulevaks täiskasvanuks.
Oli üks teine laps, kes oli küll töökas ja tubli, aga ühes õppeaines absoluutselt võimetu. Koolil tekkis võimalus laps selles aines panna lihtsustatud õppekavale üks-ühele õppesse. Laps omendas väga aeglaselt, kuid kindlalt selles aines igapäevaeluks vajalikud baasoskused, lõpetas samuti koos teistega hinnatud kaaslasena põhikooli ja läks südamelähedast eriala õppima. Ka temal läheb hästi.
Mõlemal juhul võttis vastutuse lapsevanem, mõistes, et kodu on lapse iseloomu ja tööharjumuse (aga need on omendamisel võtmeküsimused) kujundamisel primaarne.

Veel peaks lapsevanema vastutus laienema laste koolikäitumisele. Ei, vanem ei pea tulema klassi lapse kõrvale - kuigi ka seda on nähtud -, aga kui laps käitub koolis sihipäraselt halvasti, peaks vanem tegema kooliga koostööd probleemide põhjuste väljaselgitamisel ja lapse käitumise muutmisel. Ja koolil peaks olema õigus teisi lapsi (nii füüsilises kui psüühilises mõttes, kaasa arvatud teiste õppimise järjekindel takistamine) ohustavat last koolist välja arvata. Nii põhimõtteliselt, olles muidugi eelnevalt ära proovinud kõik võimalikud abimeetmed. Et lõpeks ära jamps "Te olete piirkonnakool, tulge toime." Meil muide praegu mulle teadaolevalt ühtegi teistele lastele otseselt ohtlikku selli ei ole, aga väljaviskamise teoreetiline võimalus kutsus minu lapsepõlves koostööle ka vanemaid, kes ilma selle hirmuta ei oleks mingit koostööd teinud. Praegustel piirkonnakoolidel selline viimse sanktsiooni võimalus puudub ja see on tegelikult halb.

Teiseks, tahaksin näha ühtset süsteemi hariduse andmises. Selles mõttes, et tegelikult on meie alusharidus väga ebaühtlase tasemega ja lasteaiad justnagu ei vastuta üldse. Kui lapse koolivalmiduskaardil on kirjas, et laps on omandanud selle või teise asja eeloskused osaliselt, siis, vabandage, tuleb ta kooli ilma vajalike teadmisteta. Minu andmed on ilmselt vananenud, aga millalgi oli lasteaia lõpetaja hea lugemisoskuse kriteeriumiks kahesilbilise kaashäälik-täishäälik-kaashäälik-täishäälik sõna kokkulugemine (M-U-N-A), aga esimene klass loeb juba kolmandal nädalal matemaatikas "VÄRVI RUUDUD PUNASEKS, KOLMNURGAD SINISEKS" vms. Ehkki eesti keele tunnis õpitakse alles U-tähte. Ilma igasuguse lugemisoskuseta laps saab koolis ruttu järje peale, kui ta on loomu poolest pigem andekas ja kui vanemad on valmis kodus kõvasti tööd tegema. Aga kui ei ole seda ega teist?

Negatiivne näide. Kui Legolas lõpetas lasteaia, kiideti teda eriti hea arvutusoskuse eest. Ka praegu on tema lemmikaineks matemaatika. Aga... lasteaiajärgse jaanipäeva ja umbes viienda klassi sügise (koduõppel) vahele jäi mitu aastat matemaatikafoobiat, sest kui me sellesama jaanipäeva paiku hakkasime natuke arvutamist proovima, selgus, et Legolas on täiuseni pähe õppinud kümne piires arvutamise ühtepidi. Teistpidi… ei olnud olemas. Näiteks, neli pluss kaks oli muidugi kuus, aga kui ta kaks pluss neli arvutades ka kuus sai, tuli meeleheitlik nutt ja paanika, sest Legolas teadis täpselt, kuidas kuus saadakse ja teistpidine lahendus ei saanud ju õige olla...! Tähendab, sisulist seost, kuidas see numbrite omavahel kokkupanemine käib, ei olnud tekkinud. Ma ei usu, et lasteaed oleks midagi valesti teinud, Legolasele lihtsalt ei sobinud tolles hetkes grupiga koos õppimine, tema vajas üks-ühele õpet, soovitatavalt ruumiliste vahenditega. Meil läks hästi, et kodus oli olemas matemaatikaõpetaja.

Alushariduse ebaühtlusele lisaks on meil ebaühtlane põhiharidus. Et füüsikanuusutamine on toodud kolmanda klassi loodusõpetusse, on imetore. Imetore ei ole aga, et ajalugu tuleb nii mõnegi lapse jaoks viiendas klassis suure jahmatusena. Mis mõttes elati ilma elektrita, mismoodi nad siis netis käisid ja telekat vaatasid? Ma muidu eriline Lotte fänn ei ole, aga Leiutajateküla Lotte lugu on imelihtne viis väikelastele seletada, et rüütlitel ei olnud telekat, sest see oli veel leiutamata… Ahah, ütlesid Jõugu Juht ja Legolas (Lillebror ei öelnud siis veel suurt midagi), saame aru - ja oligi paigas üks ajaloo mõistmise jaoks vajalik vundamendikivi. Need ajaloost jahmuvad lapsed on tihti vanemate poolt hoitud täielikus teadmatuses igasugusest maailmast. Ei vaata nad huvitavaid telesaateid ("Lastel on oma telekas, nad vaatavad multikaid"), ei käi nad mitte üheski huvitavas paigas ("No me käime ikka igal aastal kaks korda rannapuhkusel, valime väga toreda ja lapsesõbraliku hotelli, kus on suur basseinikompleks ja palju tegevusi lastele, tantsimine ja meisterdamine ja,"), raamatuid ka ei loe. Aga algklasside õppekavas pole ei Tiia Toometi "Vana aja lugusid" ega mingit rõhutatud kodulugu vist üldse ja paljud Imelised Õpetajad ei tule lihtsalt selle peale, et peaks lastele rõhutama, et vaat see lugu räägib ajast enne mobiilide leiutamist, kui õpetaja väike tüdruk oli… Paljudes muudes ainetes on ka mingeid hädasid, ainult matemaatika järjekord on loogiline, tundub mulle (muide, kõik meie matemaatikahädaliste õpetajad ütlevad, et mitte ühelgi hädalisel ei ole korrutustabel peas - mõistmine on hea, aga tegelikult on korrutamine ja jagamine ka mehaaniliselt päheõpitav, teinekord tulevad seosed alles pärast pähesaamist).

Kolmandaks, ühiskond, sealhulgas mingilgi määral kontrollitav meedia peaks rõhutama hariduse ja haritusega seotud isiklike valikute tähtsust. Ei ole võimalik palju kontrollida Porgandeid, Mallukaid jms suunamudijaid (mulle ei meeldi sõna influentser, see kõlab nagu influentsa, mille all kannatas Eliza Doolittle'i tädi), aga saab kontrollida, mida kirjutavad suuremad lehed ja mida räägib telekas. Hingake nüüd välja, ma ei räägi tsensuurist. Igal meediaväljaandel on minu teada olemas mingi enesetsensuur, mõnel puhul ka äraspidine, aga ikkagi. Postimehe hariduskülgedel avaldatakse viimasel ajal päris arukat juttu ja mõnikord antakse sõna targale naisele Maarja Vainole, samuti kirjutab hästi ja õigesti Lillebrori Toreda Klassivenna isa Mart Raudsaar. Kui kaua läheb aega, et see kõik saaks kummutada populaarsed arvamused teemal "me ei peagi midagi oskama, N firma omanik on kuueklassilise haridusega* miljonär", ei tea. Enamiku päris edulugude (meediastaariks saamine ei loe!) taga on vanavanaisadeaegne teadmine, et kooliskäimine (mis siis võrdus hariduse omendamisega) on privileeg. Tänapäeval on teadmisi võimalik hankida nii kergesti, et koolimajas kohalviibimine ei ole enam tõesti määrava tähtsusega… aga küllap see kuueklassilise haridusega miljonär ka uuris oma ala põhjalikult, tegi tööd ja õppis, kuidas maailm tema valdkonnas toimib… kui ta just lotovõitu ei saanud, aga viimane on siiski väga ebatõenäoline. Ja ega suurt keegi ei räägi kõigist neist "kuueklassilise haridusega" inimestest, kelle elu on vilets, olgu see siis majanduslikus, perekondlikus või eluviisi mõttes - aga neid, vabandage, on palju. Just nende hulgas, kes on teinud halvad haridusvalikud. Või on seda teinud juba nende vanemad. Nii mõnelgi juhul ei saa nad ise arugi, et tegelikult on nende elu õnnetu ja seda saaks muuta. Jätta järgmisel nädalavahetusel alkohol joomata… Püüda püsida juba loodud suhtes või enne uue suhte loomist analüüsida, mis viimastes suhetes valesti on läinud… Kiirmoe asemel osta teise ringi poodidest, õmmelda vahel mõni nööp tagasi (selmet nööbitu särk kohe ära visata) ja kokkuhoitud rahaga võimaldada lapsele trenn või näiteks kord aastas tore perereis. See Alice'i poolt väljatoodud "Growth Mindset" kuluks ära ka paljudele täiskasvanutele. Ma küll usun, et päris kõik inimesed ei saa päris kõiki asju ära õppida**, aga väga paljud inimesed saavad arukate valikutega oma elu paremaks teha. See teadmine on minu meelest päris paljudel puudu.

***
Aga sellest jutust ei tundu praegu palju kasu olevat. Soe õhk ja suu liigutamine, kui ma seda kellelegi räägiksin. Ema Teresa olevat öelnud, et kõige rohkem saab maailma muuta oma lähedasi armastades. Ma lähen nüüd sokke sorteerima ja lastetubade põrandaid pesema. Ja Millie' liivakasti koristama. Hommikulauas, muide, pidasime Mehega laste küsimuste vastuseks kiirloengu kutseharidusest põhikooli ja keskhariduse baasil. Jõugu Juht, keda see teema hetkel kõige rohkem huvitab, sai vast mõne asja selgemaks. See, ma loodan, on ka armastuse väljendus.


____________
*kõnekujund, ma pole ühegi miljonäri dokumente uurinud.
**düsleksik ei pruugi mitte kunagi suuta läbi lugeda ühtki raamatut nii, nagu mina neid loen, aga ta võib sellegipoolest nautida lugusid või salmikesi, mida talle loetakse, näiteks. Ja isegi kui inimesel puudub igasugune võime lauluhäält teha, võib ta lihtsalt nautida toredat muusikat ja selles orienteeruda.



7 comments:

  1. Saadan Sulle virtuaalse tugeva ja toetava käepigistuse. Suurepärane kokkuvõte. Olles ühe suure, areneva uus-arendus-piirkonna-kooli hoolekogu liige - näen, kuulen murekohti ja enamjaolt algab kodu-kooli vahelise kommunikatsiooni puudumisest ja vanema vastutustunde puudumisest - kool peab tegema, vastutama jne. Selles koolis on kasutusel Growth mindset - ent lähenemisviis oli ebaõnnestunud, seda ei rakendata kõikide õpetajate poolt ja paljud vanemad ei ole toeta. Miks? Ikka see-tõttu, et kui kool soovis hakata uut programmi rakendama - alustati rahast - kui palju maksab ja kuidas on vaja värvikirevaid töövihikuid jne. Unustati ära peamine sõnum: suhtumise muutmine ja vastutustunne. Igakord kui mu laps(-ed) kuulevad sõnumit "terita saagi" - tekitab neis see tunde, et nüüd on jälle mingi jama.
    Kommentaar läheb pikaks... loen veelkord Su kirjatükki ja tunnen rõõmu, et minuga sarnaselt mõtlevad inimesed ei ole veel kadunud ajaloo hämarustesse :) Aitäh!

    ReplyDelete
  2. Tere lugemast, Cranberry! Eks ma sellepärast kah kirjutan vahel, et äkki mõtleb keegi veel nii.

    ReplyDelete
  3. Kuigi ma olen su kirjutatuga nõus, siis postituse esimene punk jätab mind väga murelikuks. Jah ma olen nõus, et iga vanem peaks oma lapse hariduse eest vastutama, aga mis saab siis nendest lastest kellel on näiteks endil õpiraskustega vanemad, või vanemad on joodikud, või erivajadustega, või põevad depressiooni või on sisserännanud ja ei räägi kohaliku keelt korralikult või neil on enda ja pere elus hoidmisega juba nii palju probleeme, et nad lihtsalt ei ole emotsionaalselt ja füüsiliselt võimelised oma laste hariduse eest vastutama? Selliste vanemate lapsed on ju sel juhul automaatselt juba 'hukatusele' mõistetud. Politsei ja lastekaitse võib ju kurjaks saada, aga kui vanemate võimed või võimalused on puudulikud, siis ei aita siin ka kurjaks saamine.

    Loomulikult on üks osa lapsi sellised kes ei olegi huvitatud õppimisest või lollitavad niisama koolis õppimise asemel, aga on ju ka selliseid lapsi kes lihtsalt ei saa koolis õpitust aru ja hea siis on kui kodus on ema või isa kes sinuga kogu materjali eraldi läbi võtab ja asja selgeks õpetab, aga kui sul ei ole kodus sellist vanemat, siis oled sa kohe automaatselt ju kaotaja.

    Ja kas Eestis koolid (või keegi väljaspoolt kooli) üldse kontrollivad õpetajate õpetamise taset? Mu mõte ei ole siin üldse õpetajate poole sõrmega vibutada, vaid uurida, et kui mõnel õpetajal ei õnnestu õpetamine nii, et kõik lapsed saaks õpetatust aru, siis kas selline õpetaja leitakse ülesse, et talle tuge, toetust ja lisakoolitust anda? Võib-olla on mõnes koolis situatsioon selline, et suur osa klassist ei saa õpetatust tegelikult aru, aga kuna paljud saavad kodust lisaabi ja noh 'need viletsamad on nagunii viletamad' mentaliteedi juures ei paista õpetaja õpetamise puudulikkus kuskilt eriti välja.

    Inglismaal ei panda algkooli hindeid aga teste tehakse sellegi poolest, aga pigem selleks, et õpetajate õpetamise taset hinnata ja ka sellepärast et leida üles need lapsed kes pole asjale nii hästi pihta saanud kui teised ja kes siis lisaabi vajaksid. Kontrolltöid ei kuulutata ka ette, et osal lastel ei oleks võimalust spetsiaalselt kontrolltööks õppida, vaid et õpetaja saaks õige ülevaate kes mida ja kui palju ka päriselt teab. Kool vastutab selle eest, et lastele saab õpetatud see mida kooliprogramm ette näeb mitte vanemad. Vanemad võivad sellel lisaks siis teha mida nemad soovivad oma lastega teha või kuhu minna, kui neil selleks võimalusi on. Eks enamus vanemaid tee ja hari nagunii omi lapsi koolile lisaks, aga kui vaid vanemad vastutaks laste hariduse eest, siis osa lapsi jääks kahjuks vaat et hariduseta.

    ja üks väike täpsustus veel. Growth Mindset-i mõte ei ole see, et igaühes meis on peidus geenius, või et me kõik oleme võimelised kõiki asju õppima, vaid pigem see, et meis kõigis on potensiaali areneda!
    Kui inimene juba varakult sildistatakse kui mitte andekaks VÕI andekas, siis ta automaatselt võtabki selle sildi omaks ning ei proovigigi pingutada või areneda rohkemaks kui ta tegelikult võimeline oleks. Growth Mindset-i meetod, aga aitab kõigil areneda, see kui kaugele või kõrgele keegi areneb ei ole otseselt tähtis.
    Greta ütles mulle ükskord tabavalt, et 'Practise don't make you perfect, BUT it deffinetly makes you better (at something)'. Tõestus sellest, et meetodit tõesti ka koolis kasutatakse ja et see töötab :-)

    ReplyDelete
  4. Ah, ja tegelikult tahtsin ma loomulikult ka tere tulemast väikesele Millile öelda ja teid pere suurenemise puhul õnnitleda!
    Mul on nii kiired kaks nädalat olnud, et pole saanud mahti isegi mitte õhtuti korralikult maha istuda :-)

    ReplyDelete
  5. Alice, ma ei mõtle vastutuse all ise õpetamist. Ma mõtlen valmisolekut kooliga koostööd teha, koolilt/lastekaitselt abi, tuge ja nõuandeid vastu võtta, ja kindlasti huvi lapse toimetuleku vastu. Kool vastutab siin kah selle eest, et kooliprogramm oleks õpetatud, ja kui laps ei jõua edasi, siis otsitakse lahendusi, kuidas last aidata - aga meil on kohe palju vanemaid, kes keelduvad igasugusest koostööst! Mõne lapse puhul oleks juba abiks, kui vanemad õhtul koolikoti sisu üle kontrolliksid või hommikul vaataksid, millises riides (Eesti talves on see tähtis) ja mis kell laps kooli poole teele asub. Ühesõnaga, elementaarsed vanemliku hoolitsuse tegevused jäävad tegemata, aga keegi nende vanematega pahandada ka ei tohi. Üht perekonda meil survestati vist poolillegaalselt lastetoetustega - kui lapsi kooli ei saada, võetakse rahad ära -, aga minu meelest ei luba viimase aja seadused seda kah enam teha. Kindlasti ei pea lapsevanem lapsele kodus koolimaterjale ära õpetama, vaja on lihtsalt üldist kodupoolset elamise õpetust - kuidas kooliasju hoida, kuidas õppida (näiteks lülitame selle ajaks teleka välja), et koolis ei lööda kedagi, selle asemel otsitakse õpetajalt abi jne. Ja kui vanemad on alles Eestisse saabunud või depressioonis vms, siis võiksid nad ka ise abi ja tuge vastu võtta, igasugused tugiisikud jms lahendused on täitsa olemas.

    Meie koolis küll märgatakse, kui mõni laps õpitavaga toime ei tule, ja õpetajale püütakse nõuandeid pakkuda, kui see vajalik on. Ma muude koolide eest ei oska rääkida.

    ReplyDelete
  6. Aitäh selgituse eest. Sain nüüd aru, et sa pigem pidasid silmas siin neid vanemaid kellel peaks kõik eeldused ja võimalused kohusetundlikuteks vanemateks olemas olema, aga kes sellegipoolest eiravad oma rolli :-)

    ReplyDelete
  7. Umbes nii. Või vähemalt mingid eeldused ja võimalused.

    ReplyDelete