Sunday, November 15, 2020

Koroonast, sest pime on

Pimeda ilmaga venitan kudutööle asumist - isegi väikese teljega otse akna all, nagu täna plaanis, on hetkel veel pime.

Meie kandis on üheks vist populaarsemaks katkukoldeks huvikool, kus õnnetuseks käib lapsi üle Linna. Ootan murelikult arenguid, Need võivad olla üsna ettearvamatud - aga samas on tollesama huvikooli lapsevanemad vist pigem vastutustundlikud ja lähikontaktsusest kuulda saades kindlasti lapsed koolist koju jätnud. 

Muus maailmas jälgin Worldometersi lehte - mõnikord. Ja vaatan graafikuid. Eriti huvitavad Prantsusmaa ja Hispaania, sest kooliprojektid on nendega seotud (vähemalt pole sel aastal vist keegi entusiastlikult lennukipileteid ära ostnud - esialgu käib kõik virtuaalselt), Inglismaa ja Saksamaa, kus meil on sõpru. Itaalia, sest noh, me ikka tahaks sinna kunagi minna... ja puhtast uudishimust Belgia ja Holland. Eks sealgi ela meil sõpru ja sugulasi. Tundub, et igasugused meetmed (mille detailidest ma midagi ei tea) mõjuvad või on täitumas ühe meie õpetaja räägitud ennustus (ennustaja olla olnud mingi teadlane, aga mul puudub info allika tõsiseltvõetavuse kohta), et jaanuariks on see k-teema läbi. Tähendab, ma tegelikult nii entusiastlik ei ole, aga nii, nagu k-graafikud oli siksakilised kevadel, on nad ka nüüd, ja mitmes minu vaadatud riigis taas kukkumas või vähemalt mitte enam kõrgustesse sihtimas. See annab lootust, et ühel päeval ehk... võtavad isegi sakslased taas maski eest ja kalleid tohib jälle kallistada (küünarnukimüksud on napakad! ma pigem teeks reveranssi). Mitte, et ma julgeksin loota, et kolmandat ja neljandat lainet ei tule. Aga ühel päeval...

Saksamaa kohta eraldi jälgin veel Tagesspiegeli kaarti ja mõnikord Gummersbachi ja Bergneustadti kohalikku lehte. Mujal Saksamaal elavad sõbrad blogivad või instagrammivad, aga meie kogudusesõbrad ei oska ealiste iseärasuste tõttu Internetti kasutada... Ütleks, et Oberbergischer Kreisis tundub olukord olevat stabiilne, uusi nakatumisi tuleb juurde umbes samas tempos, mis terveks kuulutatuid... mis ei ole suurepärane, aga parem ikka, kui mingi suurnakatumine. See võib muidugi ükskõik mis päeval ükskõik kus kogemata juhtuda. 

Ehk saab see jamps ühel päeval ikka mööda... Kõik muidugi läheb mööda. Tsiteerides meie armast pisikest vanaproua Loret: "Reet, need on lõpuajad. Lõpuajad, ütlen ma sulle! Kuidas muidu saaks nii olla, et üks väike viirus terve maailma ära halvab..." (tõlge, muidugi: "Das sind Endzeiten!"). Nojah, kui on lõpuajad, siis lähevad ka need ükskord mööda. 


Väheke pahuramalt: keegi jagas eile või üleeile FB-s anekdooti, kus patsiendil ei ole ühtegi kaebust ja arst paneb võidukalt kirja: "sümptomiteta koroonaviirus!". Huvitav, kui tavapärasel gripihooajal oleks kunagi testitud niisugust massi, nagu testitakse koroona suhtes inimesi praegu... kas siis oleks välja tulnud, et ka grippi võib kehas päris palju olla, aga mingeid sümptomeid pole? Või, ütleme, noroviirust või midagi muud kergesti nakkavat? Äkki me peaks kõik kogu aeg ringi käima, plastikmull ümber, sest meie küljes on piisavas koguses mingit levimisvõimelist viirust, millest me ise midagi ei tea? Või ei ole see siiski võimalik ja sümptomiteta nakatamine on ainult koroona eripära?

Ja servapidi muul teemal, aga ikka pahuras toonis - Agatha Christie kirjutas ühes oma raamatutest gripi ja depressiooni seostest, üht mõrva peeti lausa enesetapuks, sest ohver oli mõne kuu eest põdenud tõsist grippi. Kunagi, kui olin ise pideva külmetustejadaga hädas ja samal ajal parajas masenduses, hakkasin uurima ja sain teada, et ongi seos olemas. Mitte (vist) otsene ja mitte sajaprotsendiline, aga ka tervest talupojamõistusest lähtuvalt - on ju loogiline, et füüsiline abitus, mis gripiga,aga ka kergemate viirushaigustega kaasneb, viib meeleolu alla. Ja kui inimesel on juba eelnevalt mingi depressiivsuse kalduvus, siis saab see muidugi toitu. Ainult et gripiga ja muude ebameeldivate, kauem kestvate viirushaigustega kaasnevast depressiooniohust minu meelest oluliselt ei räägita, igatahes mitte minu maitse jaoks piisavalt. Nohu on ju nohu! Kui aga nohu kestab nädalaid, kuid... Ei saa magada, nina on punane ja ninaümbert nahk hell, piinlik ka igal pool tatistada (lähtume ajast enne k-teemat). Ühesõnaga, peale koroona on ilmselt teisigi viirushaigusi, mis inimestele pikaajaliselt mõju avaldavad. Paluks neile ka rohkem tähelepanu. 

Nii, nüüd ma vast näen juba akna all värve. 

7 comments:

  1. 2014. aastal läbiviidud uuringu tulemusena selgus, et kolm neljandikku gripi.... hmm, positiivsetest on asümpomaatilised.

    https://www.nhs.uk/news/medical-practice/three-quarters-of-people-with-flu-have-no-symptoms/

    Ilma sümptomiteta inimene ei saa mu arust kuidagi olla haige või põdeja. Positiivse testiga, jah, viirusekandja, jah... aga mitte haige.

    ReplyDelete
  2. Aitäh, Klari! Minu meelest ka ei saa olla haige, kui mingeidki vaevusi ei ole.
    Nii et võib-olla oleme me kõik korduvalt gripipositiivsed olnud, aga lihtsalt ei paista välja...? Ja mida kõike muud siis organismis võib möllamas olla... Põnev ja aukartustäratav on see viiruste maailm.

    ReplyDelete
  3. Mul endal on küll raske mingeid numbreid uskuda, sest neid saab alati lugeda igat eri moodi. Numbrid langevad ehk natuke vaid tänu karantiinile, mis meil UK-s juba mõnda aega olnud on ja ka mujal Euroopas. See langus vaevalt koroona möödumist näitab. Meil just uudistes keegi tark ütles, et järgmise aasta talveks saame ehk normaalse elu tagasi!?

    Aga vaksiini lubatakse juba jõuludeks või siis uue aasta alguseks...iseasi muidugi kui paljude seda vaksiini avasüli tormavad saama. Juba on ka ära jaotatud eagrupiliselt kes esimestena ligipääsu saavad. Mehe 80-aastased vanemad ütlesid, et nad ei olekindlad kas nad tahavad katserottideks hakata.

    Lapse koolis, kus on kokku 1378 11-18 aastast õpilast, on Septembrist alates vaid kolm juhtumit olnud ja teises lähedal asuvas teiseastmekoolis ei ole ühtegi. Kuna õpilased hoitakse koolis nagunii vanusegrupiti eraldi, siis mingit paanikat sellest ei ole tulnud ja massilisi koju saatmisi samuti mitte.
    Õnneks maski peavad õpilased alatest eelmisest kuust kandma vaid kooli koridorides liikudes, aga kuna vahetunnid ja söömised toimuvad neil nagunii õues, siis on koolipäeva jooksul maskis olemist lõpuks ikka üsna vähe.

    Me oleme maski muidu siin juba vist suvest saati pidanud siseruumides ja ühistranspordis kandma, aga mina ei suuda sellega ikka veel ära harjuda. Jah, panen ette, sest peab, aga hingata ei saa ja kui pikalt pean kandma, siis tuleb minestushoog peale ja pärast hakkab pea valutama. Õnneks mul neid pikemaid otsi on ikkagi väga vähe, aga siiski.
    Perele andsin juba teada, et jõuludeks ei tohi keegi mulle mingit 'ilusat' maski kinkida ja ma ise ka keeldun kellegile maski kinkimast, sest minu jaoks ei ole maski kandmine mingi kingitus vaid pigem õudus. Loodetavasti saab maski kandmise vajadus varsti läbi.

    Aa, seda tahtsin ka juba varem öelda, et ma loodan südamest, et väike Findus endale armastust täis kodu saab :-)

    ReplyDelete
  4. Alice, ma olen Sinuga maski suhtes samas parteis. See on ebaloomulik ja minu jaoks ei sümboliseeri mitte hoolimist, vaid hirmus - aga kui see aitab mul teistele inimestele mitte peale aevastada, siis panen ikka ette, aga kõik maskiga käigud mõtlen küll hoolega läbi ja kaalun, kas tegelikult on vaja.

    Minu meelest need langustrendid olid märgatavad Belgias ja Hollandis, UKs on jah veel vara langust näha. Aga minu loogika ütleb, et mida vähemaks jääb uusnakatumisi, seda kergem on nakkuse allikat ja lähikontakte tuvastada ja seda rutem saab vähemalt osaliseltki tavaellu tagasi. Noh, nii nagu pärast kevadest korontiini enamikus paikades sai.

    ReplyDelete
  5. Mu Itaalias elav sõbranna kirjutas eile:
    'Itaalias on koroonasse surnud kogu perioodi vältel umbes 45 000 inimest (kokku on siin 60 milj. inimest). Keskmine eluiga lahkunutel on 80+ aastat. Vaid 3%-l lahkunutest ei olnud ühtegi varasemat patoloogiat, 65%-l oli 3 ja rohkem varasemat patoloogiat. Pea 90%-l inimestest kasutati raviks antibiootikume - st raviti teisi haiguseid, sest Corona on viirus ja seda antibiootikumidega ei ravita. Vaid 1% kogu lahkunute hulgast on alla 50-aastased (kokku 472 inimest kogu perioodi vältel).'

    Ta on täiesti ahastuses. Lastel (1 algkoolis ja 1 teiseastmekoolis) keelati nüüd koolis ära laulmine ja kehaline kasvatus (jah vähemalt saavad koolis käia, sest kevadest alates ei olnud neil see lubatud). Kehalise kasvatuse ära jätmine teeb teda eriti kurvaks, sest see oli viimane võimalus lastel kord või kaks nädalas koolipäeva ajal end sirutada ja liigutada. Nad istuvad viis tundi oma koha peal, maskid peas ja ei tohi isegi klassiruumis ringi liikuda.

    Itaalia ja Hispaania lapsed istusid ju nagunii juba kevadel nagu vangid mitu kuud toas kinni. Nendel ei olnud lubatud isegi korraks tänavale jalutama minna!
    Mul tuleb endal ka nutt peale kui ma mõtlen, millist kallist hinda just lapsed ja noored peavad selle koroona eest maksma. Nad on põhimõtteliselt aastaks tuppa kinni pandud, ei saa oma sõpru ja vanavanemaid näha, oma hobidega tegeleda, liikuda. Kui paljud jäävad ilma hariduseta, ilma tööta, surevad vägivaldsete vanemate käe läbi või mõne mu haiguse läbi, sest ligipääs arstiabile on piiratud. Kui paljude laste/noorte vaimset tervist kogu see hullus on kahjustanud, kasvõi juba läbi selle, et nende vanemad on kaotanud töö ja neil ei ole enam sööki lauale panna...

    Ma pole kunagi varem osanud hinnata, kui suure väärtust kannab kasvõi üks kallistus või teise inimese käe hoidmine...ja nüüd võid sa sellise asja eest trahvi saada. Sul ei ole lubatud isegi minna oma sureva vanemaga vanadekodus hüvasti jätma ja teda viimast korda kallistada.

    Maailm on hulluks läinud!

    ReplyDelete
  6. On küll. Virtuaalne kallistus Sulle! Millegipärast mõtlesin just täna korraks, keda mina kui vähekallistaja kallistaksin... Sina tulid esimesena pähe. :)

    ReplyDelete
  7. :) :) Võtan kallistused avasüli vastu ja saadan oma kallistused teile kõigile vastu :):)

    ReplyDelete