Saturday, April 23, 2016

Kempsukultuurist (ving ja hala)

Ilmselt ei ole ma daam. Tõeline daam kempsus ei käi või kui, siis ainult nina puuderdamas. Mul pole puudritki ... Tõeline daam ei mainiks probleeme, mis kempsudega sageli kipub olema - väga sageli Eestis, aga kindlasti ka mujal Ida-Euroopas ja natuke teise nurga alt ka Prantsusmaal*. Ma muid kohti väga ei tea.

Ühesõnaga, et kempsu oleks võimalik sihipäraselt tarvitada, peaks seal olema eelkõige puhas - puhas nagu kasitud viimase poole tunni jooksul! Teiseks peaks see olema seestpoolt turvaliselt suletav - ma pole loendanud, aga tunde järgi on kaubanduskeskustes lugematu arv kempse, mille riive-haake-lukke ei kontrollitagi sageli ja mis seeläbi on katki mis katki. Nagu oleks põhikoolis ja peaks paluma laia seelikuga sõbrannal ukse vahele seista ... Siis peaks olemas olema piisavas koguses paberit. Udupeened paberihoidjad pole üldse vajalikud, tavalisest rullihoidjast piisab. Otse loomulikult peaks üheinimesekempsus olema piisavalt ruumi, et kaheksandat kuud lapseootel ema mahuks sinna koos kaheaastase tütrekese, kasuka ja kolme poekotiga, ja saaks veel ringi ka pöörata. Tartu Kaubamajas olete käinud? Ka pärast remonti tunnen ma ennast sealsetes kolmanda korruse tualettides erakordselt paksuna, sest kempsus toimetamiseks ei ole ruumi. Veel peaks olema üks nagi mantli ja teine käekoti jaoks - kotinagi soovitatavalt paberihoidja kõrval, äkki on tarvis midagi koti kallal õiendada või heliseb ebasobival hetkel telefon ... Ja muidugi kätepesuvõimalus, seebi ja (võimaluse korral) sooja veega.

Kui see nimekiri ette võtta, põrub enamik avalikke tualette. Mina olengi see tädi, kes käib ja kräunub kaubanduskeskuste infolettides, et kujutage ette, tualett nägi nii välja, nagu seda poleks kaks tundi puhastatud! Aga. Kui mõnes kohas ikkagi saab asju mõistlikult korraldada, siis peab saama igal pool. Et oleks puhas, mugav ja turvaline. Saksamaal saab, aga seal on muidugi ka tööl koristajad-teenindajad, kes õhuvärskendajat sussutades ringi käivad ja pärast iga klienti kabiini üle vaatavad. Viimast õnneks mitte kõikjal! Aaaaga - kuidas Palamusel saab? Sattusin sinna sügisese laada ajal - oli puhas, turvaliselt lukustatav, paberiga, pesuvõimalusega. Nagu peab! Isegi raha ei võetud! Ja kuidas, ütleme, Jõe keskus saab? Puhas on, paber on, uks käib kinni ja ümberkeeramise-ruum on ka, ainult mantlinagidega on kehvavõitu. Kuidas RMK saab? Need paar puhkeala-kuivkäimlat, kuhu mina olen sattunud, on olnud vägagi viisakad, kui suudad ämblikukartuse alla suruda.

Täna küsisin ühel enam-vähem õueüritusel tualeti asukohta. Näidati, et vaat see ehitustööliste hädaabiputka seal ... õnneks ei olnud ma piisavalt meeleheitel, need putkad on arvatavasti juba tehasest välja tulles õõvastavad. Igatahes oli see uskumatu! 21. sajandi Euroopas, asustatud kohas! Metsa vahele põõsa taha on igatahes puhtam minna, ainult et igal pool metsa ei ole.

Ja pole mõtet arvata, et teatris või restoranis on parem - loodetavasti ehitatakse "Ugala" kempsud ümber nii, et enam ei ole hädalisel otsevaadet kõrvalkabiini, ja "Taverna" tualett oli kah ... äkki oli koristaja haige või midagi.

Omas kodus on iseasi, see on meie kõnts ja meie ämblikuvõrgud, aga enne külaliste saabumist ma küürin küll hoolega.

Küsimus suurele ringile (tegelikult, vastata võivad ka mitterasedad): kus avalikes kohtades te olete märganud puhtaid, piisavalt ruumikaid ja turvalise olemisega kempse?

Veel - ma tean, et me kõik oleme kunagi käinud mitmesugustes õõvastavates peldikutes, aga ausalt, enamik neid olid kasutusel nõukogude ajal, kui tuli rõõmus olla, et üldse kempsu leidis. Tänapäeval peaksid asjad olema teistmoodi.

________
*Lõuna-Prantsusmaal kasutatakse ikka veel kahe jalajäljega auku - olgugi valgest portselanist, on see absurd ja umbes nii ma Les Baux-de-Provence'is kellelegi asjapulgale ka ütlesin - muide, normaalne kemps oli teises küla otsas täitsa olemas, aga seda millegipärast ei mainitud. Igasugusel ekstreemturismil on piirid ... mul on pealegi põlveliigesed haiged.

5 comments:

  1. Siin maal, kus mina praegu elan ongi põrandaaugu kultuur valdav. Naabermaades ka. Ja eriti imelik on, et mõnedes kohtades on naiste kempsus auk, meeste omas korralik pott. Põhjus on täiesti tuvastamata. Ja veel lõunapoole sõites, naabermaal ei ole naistel põhjust ega õigust väljas käia, järelikult ei olegi naiste kempse. Uksel on silt, et meestele ja kõik. Meestele on auk põrandas ja veevoolik, sest paberit ei kasutata ja pärast asjatamist peab ennast veega puhtaks kasima, see on seadus. Ma pakun, et seal Eestis polegi ehk nii õudne ;-D Nagidest ma ei unistakski ja sulguvast uksest ka mitte, tegelikult mõnel pool ikka saab ukse kinni ka.

    ReplyDelete
  2. :D Ma ei tuleks Sinu praegusele elukohamaale ega mujale sinnakanti muu kui Sinule küllatuleku pärast, siis ma ilmselt oleksin ekstreemturismiks valmis. Aga kuna Eesti püüab kõigis asjades olla igati vana ja jõuka Lääne-Euroopa tasemel, siis võiks kempsuteemal ka. Ma tegelikult arvan, et kui keegi hmmmm Hollandi äritegelane avaks Kosovos kaubanduskeskuse vms, oleks ta moraalselt kohustatud selle puhtuse ja tegevuskorralduse osas täitma tsiviliseeritud maailma reegleid - nagu esimene pääsuke või nii. :) Paljud sealsed inimesed ju vist ei teagi, et saab normaalselt ka, et oleks puhas, aus, rahulik ...
    Muide, kas meestekempsu veevoolikust tuleb külma või sooja vett? Ma püüan siin teiekandi ebainimlikkuse taset hinnata.

    ReplyDelete
  3. No kui täitsa aus olla, siis uuemates ja uhkemates kohtades on normaalsemaid kohti ka aga puhtuse ja paberiga on küsimus isegi peentes kohtades, ju ei ole külastajad ise ka selle peale tulnud, et peaks puhtana. Aga voolikust tuleb muidugi külma vett, mis sa veel ei taha ;-D

    ReplyDelete
  4. No puhtusega on Eestis ka suuuuri probleeme, räägitakse, et Tallinnas pidavat endiselt esinema jalajälgi prill-laual ja nii edasi.
    Selge, ma siis ei lähe mitte kunagi kuhugi augu ja vooliku maadesse. Huvitav, kui palju on neid põnevust otsivaid seljakotituriste, kes otsustavad tegutseda kohalike eeskujul ... ja kohalikke üllatusröögatusega lõbustavad?

    ReplyDelete