Thursday, April 20, 2017

Mis teeb emast ema?

Mina olen igal juhul abielu poolt. Sellise abielu poolt, mille aluseks lisaks armastusele on ka kahe inimese ühiselt läbikaalutud otsus teha suhte nimel tööd, püsida ka raskuste korral ja seada omavaheline suhe kõigis olukordades esikohale. Ma arvan, et meie poiste puutööringi juht, Eesti purjetamise (või oli see jääpurjetamise?) Grand Old Man Valdeko tähistas hiljuti just sellises abielus 60. pulma-aastapäeva. See on järeletegemist väärt, kui Issand päevi annab.

Aga. Abielus olemine ei tee ühest naisest ema. Abielus olemine teeb naisest abielunaise. Väike kuldne võru on küll minu uhkeim ehe, aga see ei näita, et ma oleksin kellestki parem ... või et minu kodu oleks automaatselt turvalisem keskkond, kus lapsi kasvatada. See näitab ainult ühe mehe (ühe Mehe) julget otsust* näidata tervele maailmale: meie kuulume kokku. Ja ühe naise (khm, siin!) nõusolekut.

Tegelikult ei tee naisest ema sünnitamine. Mõnikord. Kahjuks isegi sagedamini kui mõnikord - niisuguste naistega olen siit ja sealt servapidi kokku puutunud ja see ei ole ilus olukord. Paremal juhul jõuab ema-olemine kohale, kui beebi on mõnenädalane või -kuune. Ühe mu tuttavaga juhtus nii, esimestel nädalatel ainult toitis ja mähkis, aga poole aasta pärast armastas oma last üle kõige. Mis siis, et lapse isa osutus lontruseks**. Kehv meestetundmine või täpsemalt, oskamatus ennustada suhte kestust ja taibata kallima väärtushinnanguid ei tähenda kehva emaolemist.

Missis Dursley oli abielus (Harry Potteri tädi, noh). Tema oli äärmuslikult vilets kasuema ja peaaegu sama vilets ema. Hea ema ei lase oma pojal paisuda noore sinivaala suuruseks. Hea ema ei õigusta poja kõiki pahategusid.

Aga kirjandusest päriselusse tagasi - hea ema ei jäta algklassilapsi hilisõhtul regulaarselt üksi, et ise pidusse põrutada. Hea ema ei ütle saledale teismelisele tütrele, et see peaks oma söömist piirama, muidu läheb paksuks. Hea ema ei pööra selga, kui tema laps nutab ja iga keharakuga armastust ja andestus anub ... kui lapse suurim süü on olla lahutatud isaga ühte nägu. Hea ema ei anna oma lapsele igas olukorras õigust, vaid püüab vähemalt mõnikord olla objektiivne (mitte et see lihtne oleks). Nojah, ja hea üksikema ei too koju iga uut suhet, vaid võtab endale palju aega tutvumiseks ja kavaleri tundmaõppimiseks - et lastele kasuisaks tuleks ainult selline mees, kes tõesti alatiseks nende ellu jääb. Ja hea abielus ema ei hoia iga hinna eest abielust kinni, kui isa iga mõne nädala tagant joomatuurile satub või midagi veel hullemat teeb.

Mina olin ka jahmunud, et Aasta Ema peab olema abielus. Kindlasti on tähtis propageerida elukestvaid abielusid (vaata päris algusesse, esimest lõiku), aga selleks peaks olema palju muid viise. Millegipärast pole neid kuskilt näha. Igatahes on iga hea ema tunnustamist väärt, mis iganes asjaoludel ta on emaks saanud ja kuidas iganes oma elu korraldanud.

________
*ma arvan juba ammu, et tänapäeva kärgpere- ja vabasuhete maailmas näitab abiellumine eelkõige meespoole julgust. Noored tüdrukud kuulevad ikkagi iga peika puhul pulmakelli, aga poiste puhul kipub ühiskondlik arvamus paljusuhtelisust ja truudusetust pigem soosima. Julge peab olema see mees, kes ühenaisemeheks hakkab.
** mida muud öelda mehe kohta, kes kallima rasedusuudise peale teatab, et kuna tema last ei soovinud, pole tegu tema lapsega ja paluks edaspidi tere mitte öelda?

4 comments:

  1. Selle arvamusega nõustun ma täiesti.

    ReplyDelete
  2. Ma ka vaatasin seda intervjuud internetist ja m6tlesin, et mis imelugu see siis nyyd on. Ilmselgelt on aetud sassi kas hinnatakse aasta ema v6i aasta abielu. Ja Sinuga olen t4iesti n6us.

    ReplyDelete
  3. Olen ka selle aasta-ema-teema kohta erinevaid arvamusi lugenud ja see siin on minu jaoks vaieldamatult parim, selgeim ja konkreetseim. Aitäh, Reet!

    ReplyDelete
  4. Töesti, olen Sinuga väga nöus!

    ReplyDelete