Monday, October 8, 2018

Palun nõuannet

Lühidalt: kuidas saada teada, millised firmad toodavad oma kaupu (jalatsid, rõivad, kodumasinad jne) päriselt Euroopas, eelistatavalt Lääne- ja Põhja-Euroopas? Tunnen ennast täitsa juhmina, sest ei oska kusagilt info otsimist alustada. Iga kaubamärgi kohat põhjalikku netiotsingut teha tundub hirmus vaev, äkki on mingi taoline üldisem töö juba ära tehtud…?

Pikemalt: minu pruun suurepärane suveseelik suri paari nädala eest seelikute loomulikku surma. Meil oli kümme ühist suve. Ühel päeval saab temast triip kellegi pruunitoonilises kaltsuvaibas. Minu imesuurepärased talvesaapad alustavad kah umbes kümnendat talve ja ma püüan neid hoida ja vajadusel lappida niikaua, kui võimalik. Keskmiselt tarvitan ma üht rõivaeset või jalatsipaari kuus-seitse hooaega, erandiks suvekingad, nende eluiga on millegipärast lühem. Kui ma üht asja niiehknii umbes nagu lõputult kasutan, siis ei tundu üldse enam nii õudne selle eseme eest pool varandust maksta, eks ole. Euroopas toodetu maksab niiehknii pool või isegi kolmveerand varandust, aga mul on millegipärast parem tunne, kui minu makstud palju raha jääb piirkonda, mida ma väga armastan. Ja loodetavasti ei ole siis selle eseme lõpliku valmimise (suveseeliku toormaterjal on puuvill, seda kasvatatakse Euroopas vähe, nii et ma päris juuksekarva lõhki ajada ka ei viitsi) taga hirmus orjatöö.

Muidugi käin ma edaspidigi lootusrikkalt teise ringi poodides, pruugitud riiete puhul ei tundu tootjamaa nii oluline… aga mul oleks kevadeks uusi mõistlikke tänavakingi vaja. Ja uue pliidi küsimus on endiselt õhus.

15 comments:

  1. Ega firmad seda väga ei reklaami, et nad omi asju Aasias lasevad teha. Mõni ei avalda selle kohta infot, teised valetavad toodete peal jne. Kunagi lugesin blogipostitust "made in china" kohta (https://www.savespendsplurge.com/which-companies-manufacture-their-products-and-goods-in-china/) ja see autor nägi kurja vaeva, et info välja peilida. Ise püüan taga ajada "made in EU" märki ja siis guugeldan juurde, et äkki leidub infot, kuidas päriselt asjad on. Edu igal juhul :)

    ReplyDelete
  2. Aitäh! See on küll huvitav artikkel! Ma kartsin ka, et firmad väga ei taha öelda, kus nad toodavada. Kingade teemal tuli praegu meelde üks kolleeg, kes kannab (vist) Prantsusmaal käsitööna valmistatud kingi, äkki tema oskab millelegi reklaami teha. Kuigi meil on hästi erinev maitse ja vajadused… "Made in EU" on hea silt jah, seda on tõesti mõtet otsida.

    ReplyDelete
  3. Mis viisakamaid näiteks tööl käimise riideid puudutab siis Protten ja Clivia toodavad lausa Eestis. Kas Samelin Tartus ka täitsa tänavajalatseid ei tooda? Oma King niikuinii...

    ReplyDelete
  4. Ten Points kirjutab oma kodulehel, et nende jalanõud on valmistatud Portugalis.
    http://www.abcking.ee/kollektsioonid/kaubamargid/ten-points/

    ReplyDelete
  5. Aitäh! Ma nüüd kogun tänulikult neid firmanimesid ja kui ühel päeval kingajahile lähen, siis katsetan nimekirjaga läbi, mis sobib ja mis mitte. Mul on mittestandardselt kitsas jalg, igasugune liist paraku ei sobi (nagu muid nõudmisi vähe oleks, eks ole). Te olete ikka nii ilusad ja head.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mis Su jalanumber on? Mul on yhed ebanormaalselt kitsa liistuga Aldo pruunid rohkem nagu suvised nahkkingad (nr 37, aga kellelegi selle vôi väiksema jalaga pole veel jalga läinud😀). Kus tehtud, ei tea. Aga ilusad.

      Delete
  6. Aitäh, minu jalg on ebanormaalselt kitsas 38. Kunagi oli 36, aga neid jalgu on aastate jooksul hoolega kasutatud ja alles pühapäeval kirikus avastasin, et parem jalg on mõnevõrra laiem (ehk siis vähem ebanormaalselt kitsas) kui vasak, küllap gaasipedaali tõttu.

    ReplyDelete
  7. Viimatine "made in Europe" avastus: kleit Reservedist, sildi ühel pool oli kirjas, et "designed in Poland" ja teisel pool "made in Romania". Ma muidugi pole majandusgeograafias/poliitikas üleliia tugev, ilmselt võib Rumeenia kohta mõelda, et see ongi meie kandi Bangladesh...aga no siiski.

    ReplyDelete
  8. Noh, meie armsas Gummersbachis asub meestepüksifirma, mille tootmine käib ka vist Rumeenias või midagi taolist meie tollessamas firmas töötav tuttav rääkis. Et nemad loovad naistele töökohti ja tagavad saksapärased töötingimused. Kindlasti parem kui Hiinas või Bangladeshis.

    ReplyDelete
  9. Igasugu kaua vastupidama pidavate riiete puhul on minu meelest hea mõte kasutada õmbleja abi, kui just ise pole õmbleja, muidugi. Kindlasti pole see väga odav lõbu, aga kui mõelda, et kanga saab ise valida ja korralikult ja kandja järgi õmmeldud asi on vastupidav asi - tasub ära küll.
    https://www.textile.ee/avaleht/ - Eesti Rõiva ja Tekstiililiit - äkki seal leidub infot?

    ReplyDelete
  10. Mnjah, mul on õmmelda laskmisega paar õudset ja paar head kogemust, ei teagi, kuidas sellesse suhtuda. Õigemini, kahjuks domineerivad halvad kogemused, kus õmbleja otsustab, et mina tegelikult ei tea, mida ma tahan õmmelda lasta, ja valmistab hoopis midagi muud kui see, mida ma olen palunud. Paraku jäävad nässukeeratud riiete pärast pisarate valamised paremini meelde. Iseõmblemine on muidugi variant, kui ma ainult õmblemist ei vihkaksvihkaksvihkaks. (oskan küll, väga hästi oskan, aga see tegevus teeb mind õnnetuks)

    ReplyDelete
  11. Leidsin 'Made in Europe' kohta sellise artikli
    https://fashionunited.uk/news/business/made-in-europe-label-linked-to-european-sweatshops/2017110926692

    Ma võin Sulle terve pika nimekirja Made in Britain riiete ja toodete kohta anda, aga iseasi kas Sa sealt ka midagi enda rahakoti ja maitsele leiad. Mina igatähes küll ei leia. https://makeitbritish.co.uk/directory/clothing-and-accessories/womens-clothing/
    Ka People Tree on meil tuntud Fair Trade firma kelle riideid küll ei valmistata Euroopas, aga kelle töötajad saavad õiglase palga ja töötingimused ning kelle riided on valmistatud mahematerjalidest. People Tree riided näevad isegi täitsa 'normaalsed' välja, võrreldes mõne teise Fair Trade firma riietega, aga sellegi poolest ei suuda näiteks mina sealt endale midagi sobiliku leida. Eks neid firmasid ole veel igasuguseid, aga kuna ma ise ühtegi kasutanud ei ole, siis kahjuks ei oska ka Sulle soovitada.

    Itaalias, Hispaanias ja Portugalis valmistatakse kindlasti kohapeal kvaliteetseid ja ilusaid jalanõusid. Oman ise kahte paari kingi ja kahte kotti mis on ostetud Sardiiniast ühest ärist kus äriomanik need kingad ise põhimõtteliselt me silma all valmis tegi. 5 aastat olen neid kingi kandnud ja kui sinna sõit ja kinga hind nii kallis ei oleks, siis ostaks iga kell kohe kaks paari lisaks :)

    Kahjuks ma ise Sulle ei oska ühtegi veebilehte soovitada. Eks neid pea vist lihtsalt googeldama, aga ka sel juhul mina isiklikult ei julgeks tundmatutelt firmadelt vaid pildi järgi endale jalanõusid või riideid tellida. Mul on asju ikka vaja selga ja jalga proovida, et näha kas sobivad ja istuvad hästi ning kalli hinnalipikuga riided peavad siis ikka VÄGA hästi istuma :)

    ReplyDelete
  12. Mnjaa, see artikkel võtab kukalt kratsima küll. People Tree kleidid on isegi täitsa kenad, aga just nimelt kleite kannan ma üliharva ja loodan ka tulevaasta olemasolevatesse mahtuda. Jalatsid ja seelikud ei sarnane küll kuskiltpidi nendega, mida vaja. :(
    Portugali või Itaaliasse oleks jah natuke kauge kingi ostma minna, kuigi Milano lennukipilet edasi-tagasi maksis siin ükspäev mingi 30 eurot või nii. Ma ei taha praegu Saksamaale tapeetigi ostma sõita, kuigi kahtlustan, et lähemal meile sobivat sorti ei müüda. Tapeeti ei pea vähemalt selga ega jalga proovima, võib netist ära tellida küll.
    Mulle ka ei tundu riiete ja jalatsite netist tellimine arukas, eriti kui olla natukegi mittestandardse kehaga. Tahaks tõesti selga ja jalga proovida… ja veenduda, et tegu on oma liigi parima võimaliku esindajaga.

    ReplyDelete
  13. Ma leidsin sulle ühe sellise jalanõude veebilehe https://www.elnaturalista.com/en/
    Mul on selle firma saapad olnud. Mitu aastat kandsin ja väga hästi pidasid vastu, aga lõpuks läks vist lukk katki. Tõmbasin ise kuidagi pahasti ja kuna luku vahetamine oleks hirmus palju maksma läinud, siis vanade saabaste puhul ei olnud sellel mingit mõtet (või oli üldse nii, et seda lukku ei olnudki võimalik vahetada, sest luku alumine osa oli kuidagi tallaga ühendatud ...või midagi sellist :). Igal juhul peaks see firma vist vastama sinu tingimustele :)

    ReplyDelete
  14. Aitäh, vaatasin, et neid isegi müüakse Eestis - kusagil Lasnamäel. :) Kui Tallinnasse juhtun, vaatan üle, äkki on neil midagi sobivat.

    ReplyDelete