Thursday, October 10, 2019

Täpsustus eelmisele. Näiteid päris elust.

Selgus, et mõtet vanematepoolse vastutuse võtmisest saab väga erinevalt tõlgendada. Ma olen praegu natuke jahmunud. Või lausa nördinud.

Vanematepoolne vastutuse võtmine ei ole laste kodus õpetamine. Võib muidugi olla, aga üldse ei pea olema. See on lastele õppimiseks tingimuste ja eelduste loomine.

Samuti ei ole vastutuse võtmine helikoptervanem olemine ja lapse eest kõige ära korraldamine. Vastutav lapsevanem õpetab lapsele ühiskonnas elamise oskusi (eriti käitumist, nt järjekorras seismist ja enne sööki kätepesemist) ja toetab kõikvõimalikes olukordades vastavalt lapse vanusele ja udupäisusele. Viimane loodetavasti vanuse kasvades kahaneb.

Vähemalt 90% lapsevanematest, keda mina näinud olen, on vastutust võtvad vanemad ja nendega ei olegi ühtegi muret, teinekord on tarvis lihtsalt koostööplaanid läbi rääkida. Vaat see ülejäänud 10% on keerulisemad. Kuni sellisteni, kelle puhul polegi nagu midagi teha ja püüame ainult kooli vahenditega lapsele mingitki tulevikuvõimalust tekitada.

Konkreetselt.

Mari* ei ärka hommikul õigel ajal, sest passib öösiti kella kolme-neljani telefonis. Kui kord ärkab, tuleb ikka kooli ka... kahte viimasesse tundi. "Ma ei saa ju midagi teha, kui ta ise ei ärka," ütleb mittevastutav lapsevanem.

Paula puudub palju. Klassijuhataja helistab kell kümme koju, miks Paulat koolis ei ole? "Ma arvasin, et ta läks kooli, eks ma pärastpoole vaatan tema tuppa, äkki magab veel," ütleb mittevastutav lapsevanem, viibides kodus - kolmetoalises õhukeste seintega korteris.

Timo käitub tundides täiesti võimatult. Kool kahtlustab, et Timo vajaks lihtsustatud õppekavaga õppimist, aga selleks on vaja läbida kliinilised (lastepsühhiaatri) uuringud, mida peab seaduse kohaselt korraldama (aja kinni panema ja kohale minema) lapsevanem. "Mina pole psühhiaatri aega saanud ja tundi ma tema kõrvale ei tule!" teatab mittevastutav lapsevanem… kolm aastat järjest.

Mario laseb iga päev tunnis sihipäraselt ja ohtralt peeru, lapsevanem keeldub Marioga sel teemal või üldse millestki vestlemast või Mario menüüd üle vaatamast (olukord paranes veidi, kui Mario teise vanema poole kolis, lahutuslapse asi).

Oliver, Tedy ja Marko lollitavad regulaarselt tualettide juures ja kiusavad tõelisi hädalisi, kisuvad uksi lahti, pissivad prügikasti jne. Kui õpetaja vanemate poole pöördub, on need pahased. "Ega meie ei pea lastele õpetama, kuidas koolivetsus käituda!" (vihje: samuti nagu kodus, igaüks toimetab üksipäini, kinnise uksega, pärast edukat sooritust tõmba vett ja jäta kamber lahkudes võimalikult puhtaks)

Kimberly ja Claude'i ema üllatus, kui politsei lapsed talle keset ööd linna pealt hulkumast koju tõi. "Ega mina ei tea, millega nad tegelevad, mul on omad asjad ajada!" Lapsed olid sel hetkel mõlemad nooremad kui 13.

Kaili ei tundnud kooli tulles tähti ega numbreid. "Aga ta pole mitte kunagi ise nende vastu huvi tundnud! Lapsega tuleb ju rääkida ainult sellest, mida laps ise tahab!" ütles mittevastutav lapsevanem. "Kas ta ikka peab kohe (oktoobris!) hakkama tähti õppima, ta ju alles kohaneb kooliga?"

Pärt on täiesti terve laps, puudub igal nädalal vähemalt ühe päeva, kodus puudutud tundide materjali järele ei õpi. "Me teeme lapsele ikka vabu päevi, ega ta siis iga päev ei jaksa, mõnikord tahab lihtsalt kauem magada. Miks kool siis sellega ei arvesta?"

Josan on selgelt neuroloogilise kahjustuse ja arenguhäiretega laps. "No ta ei ole nii tark kui teised, mis siis sellest," ütleb mittevastutav vanem ja keeldub Josanile abi otsimast. Samuti keeldub ta kooli poolt pakutavast tugiõppest, kodus ka ei õpeta. Josan tunneb ennast klassis väga halvasti, sest ei saa mitte millestki aru.

Kaarup ei oska lugeda. "Meil üks raamat kodus on, aga seda ta küll lugeda ei taha… Raamatukogust mulle raamatuid võtta ei meeldi!" teatab mittevastutav vanem.

Ja kuldtsitaat, mille autoriks on Johni ja Pernilla ema: "Minu lapsed teevad sporti, neil pole seda lugemist vaja!"

***
Need, vabandage, on aastatega kogunenud päris lood. Päris lastest ja päris vanematest. Need on need vanemad, kellele tuleb õpetada, et lapse telefoni tohib tegelikult ära võtta (kui see on probleemi allikas); et tegelikult on normaalne teada, kus väga noored lapsed viibivad; et terviseküsimustega saab tegeleda; et eripedagoogilise abi vastuvõtmise puhul hakkab lapsel paremini minema; et lapse arengut soodustav keskkond peaks olema ka kodus. Umbes veerand nendest vanematest ei muuda ka koolipoolse järjekindla palumise ja survestamise peale oma eluviisides mitte midagi. Ka lastekaitse on üsna hambutuks tehtud. Varem oli popitajate ja halvastikäitujate jaoks alaealiste komisjon. neid minu teada enam ei ole. Ongi nii, et kui vanem(ad) ei taha koostööd teha, pole neid ka kuidagimoodi võimalik sellele sundida.

_____
*kõik nimed muudetud, sest lapsed ei ole oma olukorras küll kuidagi süüdi.

5 comments:

  1. Ma väga vabandan, ma ei osanud oodata, et ma oma kommentaariga sulle nii palju meelehärmi valmistasin.

    Ma tõesti ei saanud algul aru, et 'vanemate' all pead sa silmas neid vanemaid kellel on vanemarolliks kõik eeldused olemas, aga kes neid lihtsalt ei täida või keelduvad täitmast. Mina lugesin vanemate all välja et KÕIK vanemad (ka need keda mina oma kommentaaris välja tõin). Ja kuigi ma ei pidanudki silmas otseselt kodus õppimist või õpetamist (kuigi tõin selle näol näite), siis ma jah eraldasin käitumise ja kasvatuse osa haridusest kui kooliharidusest, kuigi need käivad ka käsikäes.

    Ausalt, mu kommentaar ei olnud üldse ründavalt kirjutatud, vaid lihtsalt rahulik mõtisklus, aga ma saan nüüd väga hästi aru, et see teema on sulle väga südamelähedane ja seega võis ehk nii tunduda...ja kuna ma ise olen ka hetkel väga seotud selliste vanematega kellest mina kirjutasin, siis seega nägin automaatselt teematõstatust ka just nende nurga alt.

    Vabandust veel kord ja lepime ikka ära :-)

    ReplyDelete
  2. Alice, Sinu kommentaar ei olnud ainus ega peamine meelehärmi põhjustaja. Lugesin hoopis võõrast kohast, et Reet väidab... tegelikult räägitule lausa vastupidist ja siis läks küll meel härma. Sinu peale ma ei pahandanudki, aga mõtlesin, et äkki keegi kolmas saab ka täitsa valesti aru.

    Mina olen paraku paarikümne aasta jooksul näinud igasuguseid vanemaid ja kogenud, kuidas kogu elementaarseimagi kasvatuse eest vastutamist püütakse aina rohkem veeretada kooli kaela. Kool annab suure heameelega teadmised, kui laps on eelnevalt kodu poolt õppimiseks natukegi ette valmistatud! Noh, näiteks tuleb kohale.

    ReplyDelete
  3. Lisaks siia ühe elulise näite veel. Tegevuspaik: uusasumi kooli esine. Lapsed ootavad koolibussi. Kaks 4 klassi poissi kiusavad 1 klassi poiss. Seda näevad pealt 6 klassi poisid, kes sekkuvad (päästavad 1 klassi poisi kiusajate käest, annavad poisile tagasi porilompi visatud mütsi ja koolikoti ning lükkavad 4 klassi poisid kiusatavast eemale, sõnelevad).

    Õhtul räägivad 6 kl poisid vanematele vahejuhtumist ja kuna 1 klassi poiss on ühe vanema töökaaslase poeg, siis võtab vanem kõne töökaaslasele ja räägib juhtunust.

    Järgmisel päeval saavad 6 klassi poisi vanemad koolist kurja kõne ja kutse koheselt kooli tulla, sest laste peale on 4 klassi poisid kaevanud, et need kiusavad ja tõendusmaterjal on olemas. 6 klassi poiste vanemad on ehmunud, sest tegemist on igati normaalselt käituvate poistega, üks neist on veel puhas viieline, kes ei tee kärbsele ka liiga. Rahustan viielise poisi ema. Kooli direktori kabinetis ootab meid videosalvestus, kust on näha tõuklemine 4 ja 6 klassi poiste vahel. Kooli seisukoht on kindel, 6 klassi poisid on koolikiusajad. Palun direktorit keerata linti paar minutit tagasi...ja vaatepilt, mis avaneb on sootuks muud. On selgelt näha, kes olid kiusajad ja kes olid sekkujad.

    Õhtul seisab ukse taga üks 4 klassi poiss koos isaga...ja poiss vabandab kogeledes. Hiljem selgub, et poiss oli kodus saanud ka kõva sauna, valetamise eest.

    Ent loo moraal on hoopis muus...sildistamine ja sellest kui kergelt liim külge jääb. Aasta hiljem, kui poiss on 7 klassis, toimub koolis vahejuhtum, vanem taaskord koolis direktori kabinetis ja kooli sotsiaaltöötaja nimetab poissi koolikiusajaks, sest eelmise aasta vahejuhtumi järgselt ju nii oli. Tuletan talle meelde juhtumi üksikasju ja ta ei mäletanud!!! Lihtne on silte kleepida, ent pagan võtaks - see on nii tugev liim, et ei tule isegi siis maha, kui silt on valesti kleebitud.

    ReplyDelete
  4. Jah, selliseid pikemaid lugusid on meiekandis ka olnud. Päris kiusamine, väidetav kiusamine ja laste jutu alati puhta kullana võtvad vanemad (huvitav, kas praeguste 30-40-aastaste hulgas on tõesti nii palju sünnist saadik kristalselt ausaid inimesi, et nad ei tule selle peale, et laps võib osa jutust rääkimata jätta?) on täitsa eraldi teema. Ja kiusamise mõiste, oeh…

    Veel üks näide. Oskar kurdab kodus, et klassis teda kiusatakse. Lapsevanem on pahane, tuleb õpetajalt aru pärima. Selgub, et Oskar nõuab poiste hulgas liidripositsiooni, aga kuna ta on teistest mõnevõrra lapsikum ja tema ideed ei ole põnevad, püüavad teised poisid sõbralikult paigutada teda grupis madalamale ( ma ei tea, näiteks ääremängija?) kohale. Õpetaja on esimese klassi esimesest nädalast peale püüdnud kõikvõimalikel viisidel Oskarile sotsiaalseid oskusi õpetada ja selgitada, et koostöö on tore ja elu on hea ka siis, kui ta ei ole absoluutne monarh. Lapsevanem on nördinud: kodus on terve Oskari elu rõhutatud, kui geniaalne, kaunis ja erakordne Oskar on (poisile enesele muidugi, valjusti), kes on need teised lapsed, kes julgevad väita, et Oskar ei sobi liidriks, kui ta ometi seda positsiooni ise soovib?

    Ja et kellelegi täiskasvanule mingid asjad valesti meelde jäävad… Mulle vahel tööl öeldakse, et mina olen kollektiivne mälu, sest tean peast enam-vähem kõigi meie kooli laste õpi- ja käitumislugusid. Õnneks on meil hea mäluga inimesi veel.

    ReplyDelete
  5. Muigan omaette kui kuulen miskit "muinasjutu"laadset juttu. Olen ka noor olnud ja mäletan kuidas ise käitusin ;) Räägin vahel lastele, mida mina tegin ja kuidas ema (neile siis vanaema) käitus - seda muidugi läbi oma vaatenurga, emal võis hoopis teine arusaamine olla. Alati tuleb kasuks kui kodus on reeglid paigas. Mulle meeldib Agu Sihvka variant: Selleks, et kõik ausalt ära rääkida tuleb alustada algusest... ja selle tulemusena saavad lahendatud ka kõige hullemad "mured", mis algul tunduvad lahendamatud. Tegelikult on selle asja nimi usaldus.

    ReplyDelete