Monday, June 8, 2020

Mida Professor ütles

Niisiis, eile istusin pannkooke küpsetava Professori juurde ja küsisin, kas tohib teoloogilist nõu saada. Muidugi, vastas Professor oma tavalisel sõbralikul moel.

Humanismi ja kristluse kohta ütles Professor nii, et need kaks asja omavahel võrreldavad ei ole. Humanismis on tõe kriteeriumiks inimene, tema tahe ja rahulolu, kristluses on tõe kriteeriumiks Jumal, Tema sõna ja Tema plaan. Et humanismi järgi inimene las purjutab ja teeb muudki, peaasi, et ise rahul on. Jaan Lahe, kes olevat muidu väga haritud mees, on humanistliku kristluse teemat üsna süvitsi lahanud - ka mina sattusin guugeldades tema artiklitele -, aga Professor ei olevat selle vaatenurgaga nõus, see ei käi kokku meie vendluse õpetusega. Pakkusin, et humanism on nagu kristluse hipiks pööranud, vastalise loomuga laps. Professor mõtles korraks ja ütles, et nii võib öelda küll.

Tolerantsuse koha pealt oli Professor minuga nõus, et tänapäeval on see sõna väärkoheldud ja liigselt ükskõiksuse sarnane. Rääkisin talle ühest oma lapsukesest, keda tunnen ja armastan väga juba umbes 21 aastat. Ma ei toeta seda, millega lapsuke on mõnevõrra tuntust kogunud (kui guugeldada, siis tuleb see teema esimesena, Õhtuleht ja puha), ma ei toeta neid organisatsioone, mille ridades ta vähemalt mõne aasta eest veel tegutses, aga minu jaoks on ta alati see imearmas väike Madle, kes meil Pöial-Liisi klubis liblikat tantsis - ja ma ei tea, mida ekstra koledat ta peaks tegema, et ma temas enam seda liblikat ei mäletaks. Olgugi, et meie maailmavaated võivad jäädagi erinevateks*. Sest ta on minu laps ka, seda ei muuda miski. Jah, noogutas Professor ja keeras pannkoogid ümber, see on õige armastus.

Mõnes mõttes on kahju, et ma päris sõna-sõnalt kõike üles ei kirjutanud, aga Professor puudutab mitmesuguseid kristluse ja maailma suhte küsimusi ka oma jutlustes ja artiklites. Ühtegi otseselt minu küsimuse teemaga seotut ta kohe ei osanud välja tuua, arvas, et äkki hoopis pastor on sel teemal jutlustanud - eks ma küsin pastorilt ka, kui sobiv hetk tuleb, eile oli ta liiga hõivatud. Midagi taolist ütles Professor veel, et kuni maailm püüab meile dikteerida, missugune peab olema Jumal, seni oleme maailmaga vastuolus. Eks sellestki ole inimlikus mõttes kahju.

_____________
*tegelikult meil ei ole omavahelist kontakti, mul pole põhjust teda kuskiltpidi taga ajada, aga ma vahel harva uurin, mida Internet mu lapsukeste kohta räägib, ja rõõmustan, kui nad oma sotsiaalmeedias ilusad on või maailmaga häid hetki on jaganud. Ja kui me peaksime kuskil üle hulga aja kokku saama, siis ma küsin üle, kas on ikka seesama kallis noor inimene, ja rõõmustan kohe väga selle või teise kalli noore inimese nägemisest.

No comments:

Post a Comment