Monday, August 10, 2020

Sümptomitega koduspüsimisest

Ausõna, ma ei suuda ette kujutada, kes inimene kannataks välja 38-kraadise või kõrgema palavikuga ringi tuulamist. Tegelikult ma üht isegi tunnen, oli üks meil sohvasurfanud saksa pereisa, kes mõtlikult arutles, et näe, mõned inimesed tunnevad ennast juba 39-kraadise palavikuga halvasti, tema laseb üle 40 kerkida ja siis hakkab mõtlema, et äkki on haigus kallal… Nojah, ma ise olen 37,1 kraadiga juba üleni haige. Küllap on inimesed ka kehatemperatuuri asjus erinevad.

Aga nohu. Ja köha. Ja kurguvalu. Inimesel võib ilmselt tõesti olla koroona, kui tal niisugused hädad kallal on, aga ei pruugi… meie kliimas kohe eriti ei pruugi.

Mulle ei meeldi põrmugi Andrus Kivirähk, mitmel põhjusel, aga Lillebrori kohustuslikust kirjandusest lugesin talvel Kivirähu kindlasti ühe kõige õigema ütlemise - kõigil eestlastel on kogu aeg nohu.

Nina läheb märjaks, kui õues on tuuline. Nuuskama peab, kui on nukker. Või kui rüüpad jahedast tulles kuuma jooki. Ja õietolmuallergiast pole üldse mõtet rääkida. Mul said kanged ravimid otsa, aga pujud õitsevad just nüüd… Loomulikult ma aevastan ja nuuskan aeg-ajalt. Kevadeks pean vist hankima arstitõendi, et mul on ravimitele halvasti alluv allergia, muidu peavad veel pidalitõbiseks või mis…

Ja valus kurk, ausõna, kas ilma selleta saab meie kliimas elada? Ikka on ju kurk valus, kui ilm jahedamaks pöörab või jalad märjaks saavad või lihtsalt niisama hommikul… Kui tass sooja jooki, kuivade sokkide jalgapanek ja/või öö läbi villase salliga magamine kurguvalu kaotavad, siis ei ole see järelikult mitte mingi tõsine häda, olen mina siiamaani arvanud.

Köha… see on ju tavalise külmetusviiruse loomulik jätk, ütlen mina kogenud köhijana. Noh, ükskord pööras kopsupõletikuks küll, aga reeglina läheb paari nädalaga ise üle. Pole ilmaski muretsenud. Teine tuttav köhapõhjus on millegi kurkuajamine, kolmas minu astmatüübi* puhul hallitusseened. Vähemalt korra aastas, kui ilm on jõlekõle ja niiske, köhin peaaegu lämbumiseni - hallitab, noh.

Ma ausalt ei kujuta ette, et peaksin edaspidi iga nohutamise, köhakese ja kurguvalukese pärast perearsti koormama hakkama. Samas võib inimesel olla korraga angiin ja koroona, põskkoopapõletik ja koroona, astmahoog ja koroona…

Keegi võiks leiutada kiire, odava ja täpse koduse koroonatesti. Et kui kurk valutama hakkab või köhima ajab, sülitan testpulga peale või midagi taolist ja ootan, kas läheb roheliseks (teil vohab kõigest streptokokk kurgus) või punaseks (koroona kollitab, kaks nädalat karantiini).

Päris tõsiselt. Paanikaga elada ei tahaks, aga kedagi kogemata nakatada oleks veel kordades narrim.

_________
*Mees on astmaatik-väsija ja Legolas astmaatik-külmetusviirusemagnet, võimalik, et astmal on veelgi põnevaid avaldumisvorme.

7 comments:

  1. Kas teil ilma arsti juurde minukuta ei saa koroona testi teha?

    Meil ei lasta kedagi koroona tunnustega või isegi ilma üldse perearsti juurdegi. Hetkel käib kõik vaid telefoni teel. Samas kui sul on aga koroona tunnused (või isegi kui ei ole, aga ütled et on), siis saad internetis imeruttu testi aja kinni panna, sõidad spets testimis kohta kohale, teed testi ära (ei pea isegi autost välja tulema ja saad ka ise testi teha) ning järgmisel hommikul saad tulemuse emailile/sõnumina. Kogu protsess väga kiire ja kerge teha.

    Sügisel on võib-olla testimisele tung suurem ja seega võtab võib-olla rohkem aega, aga meil on õnneks/kahjuks sügis veel väga kaugel. Hetkel võitleme järjekordse kuumalainega, mis ei taha kuidagi lõppeda ja õhutemperatuur püsib pidevalt 34-36 soojakraadi kandis. Mul on kõigest juba nii kõrini. Algul istu koroonaga majas kinni, nüüd kuumaga :-(

    ReplyDelete
  2. Tead, ma ei ole sellesse isegi süvenenud. Mitmest allikast kokku on jäänud mulje, et kindlasti tuleks nohu-köha-kurguvaluga kontrollida, ega koroonat ei ole. Arvatavasti on kusagil ka täpsed käitumisjuhised selleks puhuks, kui inimene endal tõesti koroonat kahtlustab, aga siiamaani pole olnud vaja nendega tutvuda, sest kurguvalu, mis kahetunnise sokikandmise peale ära läheb, on kogemuste järgi alati süütu asi...

    ReplyDelete
  3. No koroonaga on ju tegelikult kõige hullem asi ju see, et paljud põevad ja levitavad seda ilma ühegi tunnuseta, nii et sel juhul, kui on juba kõva kurguvalu või mis tahes teised koroonaga seotud tunnused, oskab inimene vähemalt ettevaatlik olla (või siis tahtlikult ei hooli ja elab vanas rütmis edasi).

    ReplyDelete
  4. See on totter tõesti, aga siinkandis on õnnetuseks külmetuse sümptomid ka nii tavalised, et isegi ei taipa ettevaatlik olla. Kui mul on tavaliselt umbes kümnel päeval kuus nohu, köhamoodi asi või kurguvalu, siis ei oska ka koroona-ajal kahtlustadagi, et see võiks olla midagi mitte-tavapärast.

    ReplyDelete
  5. Väga lihtne on öelda, et kõikide sümptomitega tuleks kahtlustada koroonat. Üks sümptom näiteks on peavalu. Mul on eluaeg peavalud olnud 10-15 päeva kuust, ehk siis põhimõtteliselt kogu aeg, kas ma peaks ülepäeviti minema testi tegema? Mu peavalu võib kesta kaks nädalat järjest. Millal ma pean kahtlustama, et äkki on koroona?

    Testile pääsemine on Eestis perearsti suunamisega ja kuna testi maksumus läheb perearsti eelarvest (väidetavalt, ma ei tea tegelikult, aga ma olen seda lugenud), siis pidi ikkagi jätkuvalt olema probleem, et kui köha ja palavikku ei ole, siis testima ei saa. Tasuline test maksab mingi 70 eurot, ma ei usu, et eriti paljud inimesed oleks nõus iga kurgukäheduse peale sellist summat välja käima.

    ReplyDelete
  6. Drive-in testipunktid on meil suuremates linnades olemas aga sinna ei saa lihtsalt "inimene tänavalt" minna, ikka arsti saatekiri peab olema.

    ReplyDelete
  7. Klari, meil on Jõugu Juhil tema enda sõnul nii tihti peavalu, et ta ei pea vajalikuks seda meile üldse öeldagi, elab üle. Ainult et mõnikord ei ole ka ja kuidas teha vahet, kas uus peavalu on tavapärane või koroonast tingitud? Minul valutab ka õietolmuperioodil tihti pea, aga mitte pidevalt. Ka ei oska vahet teha.

    ReplyDelete