Sunday, September 6, 2020

Nohuga jään koju?

Kogemustega tattninana ei saa ma sellest nohuasjast ikka kuidagi üle. Eriti, kuna ühe lapse üks klassikaaslane juba väidetava nohu tõttu mitu päeva koolist puudus, aga pärast tundide lõppu rõõmsalt koolimaja ümber ringi kooserdas. Siis jagas üks tuttav sotsiaalmeedias nuuskava inimese pildiga üleskutset nohuga koju jääda ja ma tundsin vajadust asja uurida.

Sain valgustatud. Vikipeedia ütleb, et tavaline nohu on see, mida mina olen eluaeg "gripilaadseks" nimetanud. Et nohu põhilisemaid sümptomeid on köha, kujutage ette. Ja palavik. Tõsi küll, seda väikelastel. Mina olen alati arvanud, et köha on omaette köha ja nohu piirdub alati ainult ninas toimuvaga. Nüüd tuleb välja, et nohu on see seisund, mille puhul ongi üleni paha olla, aga päris siruli maas haige nagu veel ei ole. Noh, sellise asjaga peaks tänapäeval vist tõesti koju jääma. Nadi enesetundega ei tahagi ju eriti kuhugi minna. 

Nüüd peaks keegi selle asja meie panikööridele ära selgitama. Et mõningane ninanuuskamine on meie kliimas tavaline, võib-olla isegi paratamatu asi, mõnel inimesel ongi vajadus vahel nuusata ja see ei ole tegelikult veel nohu ise! Sest kardetavasti jäävad nii-öelda nohu tõttu koju need lapsed, kellel õppimine just kõige libedamalt ei lähe ja kes tavaliselt kodus iseseisvalt suurt midagi ei õpi. Meil tuleb mingil ajahetkel lastevanemate üldkoosolek, keegi asjalik ja kompentene inimene võiks seal ju rääkida, mis vahe on ärritunud limaskestadel (või harjumuslikul nuuskamisel, allergilisel reaktsioonil jne) ja tegelikul nohul... Ainult et meil koolis sellist inimest vist võtta ei ole. Võiks ju olla mingi üleriigiline õpetus, mis asi on nohu ja mis asi tegelikult ei ole, näiteks mõneminutilise video vormis, see võiks inimestele kõige paremini arusaadav olla. 

Alice kirjutas, et Inglismaal ei peeta tatist nina ja kerget kurguvalu üldse koroonasümptomiks... Mulle on inglased alati meeldinud, tundub tark rahvas. 

***

Kes nüüd meenutab, et üks koroonapuhang sai alguse perearsti väitest, et inimesel on angiin - ausõna, päris angiini esimestel päevadel on inimesel nii kehv enesetunne, et ei taha üldse kuhugi minna. Kurguvalu võib olla selline, et ei saa öösiti magada ja ükskõik mille neelamist tuleb pikalt ja põhjalikult hoogu võtta. Ka rääkimine võib olla täiesti võimatu. Olen mitu korda proovinud, hirmus on. Ärge teie omal nahal katsetage. Ei tea, kas viga oli perearstis või mingis suhtlemistõkkes, aga tundub kuidagi ebatõenäoline, et keegi tõelise angiiniga ikkagi klubitama tormaks. Kinno, jah, sinna võib minna küll, seal saab olla paigal ja vait, sööma ka ei pea. 

Minu ja näiteks Jõugu Juhi tavapärane kurguvalu on kõike muud kui angiin. Palavikku ei ole, nohu-köha kah mitte. Lihtsalt kurk valutab, sest eelmisel päeval sain kuidagimoodi külma (selleks ei pea palju pingutama, üldse mitte palju). Üldiselt läheb ühe või kahe kuuma joogiga üle ja kohe tagasi ei tule. Mis iganes viirus see siis on, mis mul kurgus pesitseb ja ennast organismi nõrgemal hetkel ilmutab, umbes sajal päeval aastast ta tuleb... ja ma tõepoolest ei tahaks hakata iga kord perearstiga üle täpsustama. 

Hakka tatisuse vältimiseks või kuhugi soojale maale kolima... 

3 comments:

  1. Meil, Saksamaal, on önneks nii, et nohuga vöime ikka tööle ja kooli minna. Önneks oli laste klassijuhataja just nädal enne seda maininud, kui meid köiki järgemööda mingi kurguvalu ja nohu- viirus tabas. Öeldi, et kurguvalu, nohu ja köha on sügiseti täiesti normaalsed, eriti laste puhul. Arstile paluti minna, kui köha on kuiv ja tekib palavik. Vöi esialgu lihtsalt koju jääda. Ja nüüd nuuskamegi kogu perega kooris nina, aga tööl ja koolis käime ikka.
    Keerulisem on näiteks hambaarstiga. Ma tean päris kindlalt, et seal rippus uksel kiri, et üksköik, mis sümptomid on, siis tulla ei tohi. Vähemalt meie hambaarstile tohib vaid täiesti tervena minna.

    ReplyDelete
  2. Tere lugemast! Hambaarsti puhul on tõesti keerulisem, temaga ei ole võimalik mingit distantsi ka hoida ega maski nina ette tõmmata, kui aevastus tuleb, siis tuleb.
    Minu meelest on ka ilma muutumisel kurguvalu ja nohu täiesti normaalsed ja poleks tarvis kohe katku kahtlustada. Meie direktor on seda juba minu kuuldes ka öelnud, aga riigipoolne info on endiselt ähmane, sest nohu piiri pole minu märkamist mööda keegi defineerinud.

    ReplyDelete
  3. Meil jäid mõlemad lapsed (2. klass ja lasteaed) reedel esimese koolinädala ärevusest-elevusest nohusse. Sellega muidugi kaasneb ka köhimine.
    Reede õhtul, mitmete lastevanemate ärevate kõnede peale, et mida teha nohus lapsega, saateti kõigile vanematele meil, et nohuga laps tuleb kooli saata, isegi kui sellega kaasneb köha, kui just ei ole kõhuhädasid või lihasvalu või kõrget palavikku lisaks. Kui neid kolme pole, on põhjuseta puudumine. Et kui kõik nohus lapsed koju jätta, oleks kuu lõpuks kool lastest tühi.
    Muidugi olin ma juba ise ka 101% kindel, et see pole SEE, aga ikka hea, kui direktsioon lahkelt nohus lapsed kooli nõuab :)
    (Flandrias elame.)

    ReplyDelete