Monday, September 5, 2022

Punkt Tallinnale

Et ma ei armasta suurlinnu, on üks asi. Et tänapäeval töökoha järgi elukohta valitakse, on teine asi - ja nii lõpmata vale ja humanistliku maailma persoonikesksusega vastuolus, kui üldse olla saab. Aga meil siin on juba juulikuust peale päevakorral hoopis kolmas asi. 

Linn hakaks tegema vahet tartlastel ja mittetartlastel, kui asi puudutab bussiga sõitmise võimalust. Bussidega ja rattaringlusega sõidavad kõige rohkem koolilapsed, kellel ei ole auto kasutamise võimalust, ja noored, kes ongi sportlikud. Keskealised, ülekaalulised, maksejõulised sõidavad sageli autoga või käivad jala, kui nad tublid on. 

Nojah. Igatahes oli vaja teha lastele uued bussi- ja jalgrattapiletid. Et ei peaks neid vahetpidamata autoga vedama ja üldse. Linn on kohaliku inimese lepingu teinud paari vallaga, aga meie valda, kus ühtegi põhikoolijärgset õppeasutust ei ole, polnud nimekirjas. Helistasin. Majandusinimene ütles, et sõitku lapsed maaliini bussiga, probleem lahendatud, see pole tema asi. Oligi üsna ebasümpaatne mees. Haridusdaam ütles, et muidugi, meil käivadki kõik lapsed Linnas koolis, aga kas nad seal muutsid mingeid hindu või...? Oi, aga enne uut aastat pole seda võimalik eelarvesse kirjutada... Tänasin ja panin telefoni ära. 

Hinnaerinevus tulnuks aasta peale päris korralik, vist kolmekohaline. 

Otsustasime perekondlikult, et kuna elektrihind ja vajadus uusi raamatuid osta ja igasugused muud sigased väljaminekud on niiehknii, kirjutame lapsed Linna Vanaisa majja sisse. Kõigepealt venis avaldusele vastamine. Mees helistas, uuris. Ei loe, et linnamaja on ametlikult lapsevanema oma, Lillebror on liiga väike, et ilma vanemata ümber registreerida, seetõttu ei registreerita teisi ka. Oleks võinud kohe öelda...

Tegin avalduse enda kohta ka. Nüüd olen paberite järgi linnaproua. Erilist vahet ju pole...

Süsteem ei lasknud tartlase pileteid osta. Helistasin infotelefonile, kus võttis vastu ääretult sümpaatne ja abivalmis naisterahvas, isikustas kaardid ära ja lubas edasi anda minu tähelepaneku selle kohta, et elukohavahetuse puhul uue isikustamise vajadus võiks olla kusagil ära märgitud. 

Ostsin piletid. Kolmeks kuuks - Lillebrorile ainult bussikaart, suurtele buss pluss rattaringlus. 96 eurot ja natuke sente, nagu kits oleks sabaga löönud. Varem maksis kuu aega bussi pluss rattaringlust kolmele 15 eurot. 

Aga miks punkt Tallinnale - Jõugu Juht märkis ühes eelmise nädala vestluses, et ühistransport peaks üldse tasuta olema, Tallinnas ju on. See on iseenesest ju väike asi, aga annab vihje küll, et ei meie vald ega Linn ei ürita kuigivõrd ennast noorte jaoks ahvatlevaks elukeskkonnaks teha. Hetkeks on tunne, et hoolimist on nagu vähem, kui võiks... aga kui neid hetki saab palju? Nojah, siis saavad nad Delta majast* hariduse kätte ja lähevad oma inseneripalkadega kuhugi mujale. 

Urr.

________

*seda asja näeb muidugi alles mõne aasta pärast, kas ja millises majas nad edasi õpivad. Aga TÜ on üks võimalikest küll, kui viitsmist jätkuma peaks. 

5 comments:

  1. Tallinnas on õpilastele küll tasuta, aga täiskasvanutele ainult siis, kui nad on tallinlased, teised maksavad. Kusjuures õpilaste hulka ei arvata üliõpilasi, kuigi Tallinnas on palju kõrgkoole, kelle õpilastel on tõenäoliselt palju sõitmist.

    ReplyDelete
  2. See diskrimineerimine on iseenesest küll arusaadav - sest omavalitsuse rahakott sõltub mingil määral sissekirjutatute arvust - aga teisest küljest muidugi lühinägelik, sest kui lähivaldade elanikud selle tulemusel autoga kohale kärutavad, kannatab selle all ikkagi linn ise ja kannab ka neid kulusid, mis suuremast autoliiklusest tulevad (tihem teeremont näiteks).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noh, meil kui lähivalla elanikel oleks lõppkokkuvõttes vist odavam lapsi mööda Linna autoga vedada, kui mittetartlaste piletihindu maksta. Kui kellaajad võimaldaksid. Ja sellest, et samal ajal rattaringluse väga märgatava kallinemisega püütakse linna võimalikult autovaenulikuks muuta, pole mõtet rääkidagi.

      Delete
  3. Me registreerisime end ka tallinlasteks, kui seal pool aastat olime. Punkti võib anda ka Hiiumaale, meil on siin samuti tasuta ühistransport, valla st kogu saare piires. Kõigile, sõltumata sissekirjutusest. Hetkel kulub väga ära, ainult liikumised ja elu tuleb bussiplaani järgi sättida, mis on töötamise ja õppimise osas tehtav, aga mujale (kirikusse, kellelegi külla) tuleb minna rattaga. Kui ei jaksa vändata kuigi kaugele ja sageli (nagu mina), siis - kodus on ka hea olla :)

    ReplyDelete
  4. Ma annan ka punkti Tallinnale, ausalt öelda oleme jätkuvalt kirjas kui Tallinna elanikud just transpordi pärast. Suure perega säästab ikka kena hulga raha.

    ReplyDelete